Wraz z końcem czerwca zakończyła się I edycja Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego “UCZYMY SIĘ I BAWIMY”, którego autorkami były nauczycielki oddziałów specjalnych dla uczniów ze spektrum autyzmu w SP nr 4 w Ostrołęce: Ewa Mierzejewska, Ewa Sulej, Grażyna Grouz i Agnieszka Baczewska.
W ramach tej inicjatywy 17 placówek szkolnictwa specjalnego z całej Polski , m.in. Pułtuska, Białegostoku, Kielc, Krakowa, Skierniewic i oczywiście Ostrołęki realizowało co najmniej jedno zadania z tematyki danego miesiąca, np.
- “Potrafię sam!”- rozwijanie umiejętności z zakresu samodzielności np. nauka przyszywania guzika, wiązania sznurowadeł, obieranie jabłka, prasowanie.
- “Wiem, co jem”- poznanie zasad zdrowego odżywiania, przygotowanie prostych posiłków, zamawianie posiłków przez telefon.
- ,,Znam zasady savoir – vivre’’ - (prawidłowe zachowanie się przy stole), nakrywanie do stołu, np: ustawianie talerzy i sztućców w odpowiednim miejscu, ozdabianie stołu, prasowanie obrusu
- “Świat jest piękny”-rozpoznawanie wybranych roślin i zwierząt np. oglądanie filmów edukacyjnych, przygotowanie zielnika.
- “Jestem pasażerem komunikacji miejskiej” - zasady zachowania się w autobusie, na przystanku.
Warto podkreślić, że wiele placówek wykonywało wszystkie proponowane zadania.
- Uczestniczący w nim uczniowie poprzez zabawę nie tylko opanowali nowe wiadomości, ale również rozwinęli umiejętności społeczne, komunikację funkcjonalną, szeroko rozumianą samodzielność i niezależność życiową.Wzrosła ich świadomość ekologiczna i prozdrowotna. Poznawali obowiązujące zasady i normy społeczne - wskazują organizatorki projektu. W pierwszej jego edycji brało udział 223 uczniów.
Realizacji projektu towarzyszyła też wystawa prac konkursowych “W świecie zmysłów - stwórz kreatywną zabawkę edukacyjną” w Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny “Uczymy się i bawimy” został objęty patronatem Prezydenta Miasta Ostrołęka, Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce, e- czasopisma “Neuroróżnorodni”, Fundacji Spectrum of Skills, czasopismo Terapia Specjalna. Przebieg projektu można było systematycznie czytać w e- czasopiśmie “Neuroróżnorodni” oraz obserwować na facebookowej grupie osób realizujących.
Organizatorki akcji podsumowują:
Projekt „Uczymy się i bawimy” spotkał się z bardzo miłym przyjęciem przez nauczycieli zajmujących się edukacją uczniów objętych kształceniem specjalnym. Pedagodzy podeszli do wykonania zadań w sposób kreatywny oraz innowacyjny, a przede wszystkim realizację zadań dostosowali do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych swoich podopiecznych. Autorzy przewidują kontynuację projektu w przyszłym roku szkolnym nie tylko w placówkach zajmujących się edukacją, ale również i terapią osób z niepełnosprawnością. Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji.