Na przełomie listopada i grudnia uczniowie klasy matematyczno – informatycznej III Liceum Ogólnokształcącego w Ostrołęce, dzięki współpracy z Narodowym Centrum Badań Jądrowych w Świerku, mieli niebywałą okazję uczestniczyć w projekcie „HS Students Radiation Measurement Project” („pomiary promieniowania wykonane przez uczniów liceów”).
Projekt ten, związany z nukleoniką i dozymetrią promieniowania jonizującego, realizowany z polskiej strony przez Dział Edukacji i Szkoleń NCBJ, a ze strony japońskiej – przez Liceum w Fukishimie, prowadzi do nawiązania kontaktów uczniów polskich z uczniami z Fukushimy, dotkniętej awarią tamtejszej elektrowni jądrowej.
Ma on na celu oswojenie polskiej młodzieży z faktem wszechobecności promieniowania jonizującego oraz uświadomienie jej wydarzeń z 2011 roku i ich skutków. Jest też próbą walki z wykluczeniem młodzieży japońskiej obarczonej piętnem porażki. Awaria stanowi bowiem niezwykle silny cios w powszechnie obowiązujące w ich kraju normy i procedury jakości.
Wyniki zebrane przez uczniów klasy I B III LO: Kamila Borosa, Krzysztofa Czerkasa, Mateusza Klepuszewskiego, Adriana Piskowskiego i Aleksandra Płocharskiego, a także uczniów kilku innych szkół w Polsce, bedą przekazane do Japonii. Przygotowany na ich podstawie raport, zostanie zaprezentowany podczas telekonferencji z udziałem polskiej i japońskiej młodzieży.