Zdefiniowanie pojęcia dopingu w sporcie, powołanie Polskiej Agencji Antydopingowej czy wprowadzenie obowiązku poddawania się przez zawodników kontroli antydopingowej podczas zawodów oraz poza nimi - to najważniejsze założenia rządowego projektu ustawy, który skierowany został do pierwszego czytania na posiedzeniu sejmu.
W ramach konsultacji społecznych projekt ustawy został przedstawiony 84 związkom sportowym, reprezentującym różne dyscypliny. Uwagi do projektu zgłosiły Polski Związek Lekkiej Atletyki, Polski Związek Piłki Nożnej i Komisja ds. Zwalczania Dopingu w Sporcie. Niektóre z uwag zostały uwzględnione, jak na przykład ta PZLA o skrócie planowanej do powołania agencji antydopingowej. Zamiast PAA będzie to POLADA - pod skrótem PAA kryje się bowiem już Polska Agencja Atomistyki. Przejdźmy jednak do założeń ustawy. Co zawiera projektowany dokument?
Zgodnie z projektowaną ustawą, za doping w sporcie ma się uznawać:
- obecność substancji zabronionej, jej metabolitów lub markerów w próbce fizjologicznej zawodnika;
- użycie lub usiłowanie użycia przez zawodnika substancji zabronionej lub metody zabronionej;
- niewyrażenie zgody na pobranie próbki fizjologicznej, niezgłoszenie się na to pobranie bez ważnego uzasadnienia lub unikanie w inny sposób pobrania próbki fizjologicznej;
- nieprzedstawienie wymaganych informacji na temat miejsca pobytu zawodnika na potrzeby kontroli antydopingowej; manipulowanie lub usiłowanie manipulowania jakąkolwiek częścią kontroli antydopingowej;
- posiadanie substancji zabronionej lub przyrządów umożliwiających użycie metody zabronionej;
- wprowadzenie do obrotu lub usiłowanie wprowadzenia do obrotu substancji zabronionej lub przyrządów umożliwiających użycie metody zabronionej;
- podanie lub usiłowanie podania zawodnikowi w okresie podczas zawodów substancji zabronionej lub metody zabronionej albo podanie lub usiłowanie podania zawodnikowi w okresie poza zawodami substancji zabronionej w okresie poza zawodami lub metody zabronionej w okresie poza zawodami;
- pomocnictwo, podżeganie lub każdy inny rodzaj świadomego współdziałania wiążący się z zachowaniem uznawanym za doping w sporcie lub usiłowaniem takiego zachowania lub naruszeniem warunków kary dyskwalifikacji przez inną osobę;
- współpracę w ramach obowiązków zawodowych lub innych obowiązków związanych ze sportem z osobą pomagającą w przygotowaniu do współzawodnictwa sportowego, która odbywa karę dyskwalifikacji lub została skazana za doping w postępowaniu karnym.
Jeżeli chodzi o ostatni punkt to będzie on traktowany jako doping w sporcie, jeżeli:
- zawodnik lub inna osoba podejmująca tę współpracę została uprzednio powiadomiona na piśmie przez właściwą organizację antydopingową lub Światową Agencję Antydopingową o statusie osoby pomagającej w przygotowaniu do współzawodnictwa sportowego, o którym mowa w pkt 10, oraz o konsekwencjach współpracy z tą osobą;
- zawodnik lub inna osoba podejmująca współpracę może jej uniknąć;
- właściwa organizacja antydopingowa dołożyła wszelkich starań w poinformowaniu osoby pomagającej w przygotowaniu do współzawodnictwa sportowego o przysługującym jej, w terminie 15 dni od dnia poinformowania, prawie do złożenia wyjaśnień o braku okoliczności, o których mowa;
Walka z dopingiem odbywać się będzie także dzięki Polskiej Agencji Antydopingowej, która ma działać jako państwowa osoba prawna. Do jej zadań należeć będzie: określanie zasad i przebiegu kontroli antydopingowej; ustanawianie reguł dyscyplinarnych dotyczących dopingu w sporcie; planowanie i przeprowadzanie kontroli antydopingowej w okresie podczas zawodów oraz w okresie poza nimi; szkolenie i podnoszenie kwalifikacji kontrolerów antydopingowych Agencji; przyznawanie zgody na używanie danej substancji zabronionej lub metody zabronionej przez zawodnika; opracowywanie, wdrażanie i wspieranie programów edukacyjnych, informacyjnych i szkoleniowych w zakresie zwalczania dopingu w sporcie; powiadamianie zawodników lub innych osób podejmujących współpracę z osobą pomagającą w przygotowaniu do współzawodnictwa sportowego o statusie tej osoby oraz o konsekwencjach współpracy z tą osobą; opiniowanie projektów założeń projektów ustaw oraz projektów aktów prawnych w zakresie zwalczania dopingu w sporcie; współpraca z zagranicznymi podmiotami właściwymi w zakresie zwalczania dopingu w sporcie i współpraca z organami administracji publicznej, instytutami badawczymi oraz innymi podmiotami właściwymi w zakresie badań wspierających zwalczanie dopingu w sporcie.
Projektowana ustawa nakłada na zawodników obowiązek poddawania się kontroli antydopingowej prowadzonej przez Agencję, zarówno w okresie podczas zawodów, jak i w okresie poza nimi. Przepis art. 21 ust. 2 projektowanej ustawy przewiduje też dodatkowe obowiązki zawodnika związane z kontrolą antydopingową. Po pierwsze, jest on zobowiązany do przedstawiania informacji o miejscu swojego pobytu w okresie kolejnych trzech miesięcy, co ma ułatwić Agencji przeprowadzenie ewentualnej kontroli antydopingowej poza zawodami. Obowiązek ten wynika z przepisów międzynarodowych Światowej Agencji Antydopingowej. Nieprzedstawienie tej informacji jest uznawane za doping w sporcie. Po drugie, zawodnik jest zobowiązany do przedstawienia w toku kontroli antydopingowej informacji o przyjmowanych lekach i suplementach diety oraz wykonanych transfuzjach krwi.
Projektowana ustawa nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej. Wpłynęła ona do sejmu 29 grudnia 2016 roku, a 3 stycznia została skierowana do pierwszego czytania. Już wkrótce zajmą się nią posłowie, a następnie dojdzie do głosowania i jeżeli przebiegnie ono po myśli wnioskodawców, czyli rządu, to ustawa wejdzie w życie jeszcze w tym roku.
Tą ustawą rząd chce walczyć z dopingiem w sporcie
Wasze opinie
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Zobacz również
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |