Wypadek na Kołobrzeskiej w Ostrołęce - taki alert postawił dziś na nogi służby ratunkowe i policję. Trwające kilkanaście minut poszukiwania rozbitego auta doprowadziły ratowników do… warsztatu mechanicznego. Jak do tego doszło?
Informacja o wypadku z udziałem auta marki mercedes wpłynęła do systemu CPR (Centrala Powiadamiania Ratunkowego) kilkanaście minut przed godziną 17:00. Miało do niego dojść przy ulicy Kołobrzeskiej w Ostrołęce. Jest to rejon skrzyżowania lokalnej ulicy dzielnicy przemysłowej miasta z drogą krajową nr 61. W miejscu tym wielokrotnie dochodziło do poważnych zdarzeń, zgłoszenie więc zostało potraktowane z pełną powagą.
Na miejsce zadysponowano jednostkę ratownictwa drogowego z Państwowej Straży Pożarnej w Ostrołęce i policję. Poszukiwanie rozbitego auta trwało kilkanascie minut. Bez skutku.
Policjanci i strażacy nie odpuszczali i ostatecznie znaleźli “nadawcę” sygnału SOS. Okazał się nim mercedes, przy którym pracował mechanik z zakładu świadczącego usługi naprawcze. W pojeździe zainstalowany był system automatycznego powiadamiania służb ratunkowych w przypadku wykrycia kolizji przez czujniki zamontowane w aucie (eCall). Alarm uruchomił się bez wiedzy mechanika.
Zdarzenie zostało zakwalifikowane jako fałszywy alarm - potwierdza komisarz Tomasz Żerański, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Ostrołęce.
Jak działa system eCall
System eCall to obowiązkowy system powiadamiania ratunkowego w nowych samochodach sprzedawanych w Unii Europejskiej od 01.07.2018 r. System ten ma na celu skrócenie czasu reakcji służb ratunkowych na wypadek drogowy.
System eCall składa się z następujących elementów:
- Moduł eCall – to niewielkie urządzenie elektroniczne umieszczone w samochodzie. Moduł ten zawiera czujniki, które wykrywają wypadek, oraz moduł łączności, który umożliwia połączenie z numerem alarmowym 112.
- System lokalizacji – to system, który określa dokładną lokalizację samochodu w momencie wypadku. System ten może być oparty na GPS, GLONASS lub innych systemach nawigacji satelitarnej.
- Numer alarmowy 112 – to numer alarmowy obowiązujący w większości krajów europejskich.
System eCall może być aktywowany na dwa sposoby:
Automatycznie – po wykryciu wypadku przez czujniki umieszczone w samochodzie. Czujniki te mogą wykryć takie zdarzenia, jak:
- Wybuch poduszek powietrznych
- Silne hamowanie
- Wypadek z udziałem innego pojazdu
- Wypadek z udziałem pieszego lub rowerzysty
Ręcznie – po naciśnięciu przycisku SOS umieszczonego w samochodzie.
W przypadku automatycznego uruchomienia systemu eCall, moduł ten łączy się z numerem alarmowym 112 i przesyła następujące informacje:
- Numer VIN pojazdu
- Dokładną lokalizację pojazdu
- Kierunek jazdy pojazdu
- Liczbę pasażerów w pojeździe
- Typ wypadku
Operator numeru alarmowego 112 podejmuje próbę rozmowy z osobami przebywającymi w samochodzie w celu uzyskania dodatkowych informacji. W przypadku braku reakcji ze strony poszkodowanych, służby ratunkowe są wysyłane na miejsce zdarzenia.
System eCall może znacznie skrócić czas przybycia służb ratunkowych na miejsce wypadku. Ocenia się, że w przypadku wypadków drogowych, w których system eCall został aktywowany, czas przybycia służb ratunkowych jest krótszy o około 40% w obszarach zabudowanych i o około 50% w obszarach niezabudowanych. Skrócenie czasu reakcji służb ratunkowych może mieć kluczowe znaczenie dla ratowania życia i zdrowia poszkodowanych.