eOstroleka.pl
Region, HISTORIA

Śpiew Kurpianek był słynny na całą Polskę! "Chodzą po wsi gromadkami i śpiewają do późna w noc"

REKLAMA
zdjecie 480
REKLAMA

24 listopada 1929 roku w "Gościu Świątecznym", który był bezpłatnym dodatkiem do "Gazety Grudziądzkiej", ukazał się artykuł o bogactwie artystycznym Kurpiowszczyzny. Opisywano w nim, jacy byli ówcześni Kurpie. Wskazywano m.in. na tradycję śpiewu Kurpianek.

Lud kurpiowski jest na ogół zdolny, przedsiębiorczy i otwarty, jest też gościnny i ciekawy, a często zapalczywy i nawet mściwy (...) Kurpianki zdolne są do tkactwa, haftu i śpiewu, mężczyźni do strzelby, budownictwa, plecionek z korzonków, snycerstwa i handlu. Lubią przytem podróżować i robią wielkie kursy na piechotę np. do Warszawy, jak to było do niedawna

Szczególną uwagę zwrócono na to, jak mówili mieszkańcy naszego regionu. - Mowa Kurpiów jest gwarą mazurską i posiada charakterystyczne zmiękczanie spółgosek. Kurp nie mówi: piołun, piwo, piasek, biały, bieda, lecz: psiołun, psiwo, psiasek, bziały, bzieda itd - pisano.

Kurpiowski śpiew

- Twórczość artystyczna kurpiowska znalazła niemałe ujście w śpiewie, przyczem przodują w nim kobiety, młode „dziewcoki". Śpiewają Kurpianki wszędzie; przy robocie w polu, na zabawach wiejskich, na wszelkich uroezystościach i obrzędach domowych i kościelnych. Wieczorami po robocie Kurpianki chodzą po wsi gromadkami, trzymają się pod ręce lub wpół i śpiewają do późna w noc. Śpiew taki jest niejako potrzebą duchową, czemś nieodłącznem od ich życia codziennego - pisano w "Gościu Świątecznym".

Bez śpiewu wieś kurpiowska byłaby monotonna, głucha i dziwnie obca. Najwięcej śpiewów słyszymy na zabawach i weselach, kiedy dziewczęta wyśpiewują nieraz w ciągu nocy do paruset różnych „psiosnecków“, przeważnie wesołych i żartobliwych, aczkolwiekna na nutę minorową nastrojonych.

Jak dodano, mniej śpiewali mężczyźni, a im bliżej miasta, tym kurpiowskie nuty słychać było rzadziej. Padło nawet stwierdzenie o zanikaniu kurpiowskiej pieśni.

zdjecie

- Mężczyźni są mniej śpiewni, na weselach nie śpiewają wcale, w śpiewach swojskich nie są biegli i często fałszują; śpiewają więcej na starsze lata i to jedynie kolędy z kantyczek, śpiewy kościelne i pogrzebowe. Śpiewy miejscowe bliżej miast już milkną, młodzież męska śpiew a przeważnie utwory, jakich uczono ją w wojsku, a młodsza generacja, młodzież szkolna, zaczyna coraz więcej śpiewać piosenki z podręczników szkolnych, oczywiście nic z kurpiowszczyzną nie mających wspólnego. Pieśń kurpiowska naogół więc zanika i tylko w wioskach dalej „na odludziu" położonych utrzymała się wśród dziewcząt, a jeśli nie jest rugowana, żyje i rozwija się nadal. To ostatnie zauważyć możemy w czasie uroczystości okolicznościowych, gdy Kurpianki tworzą na poczekaniu piosenki, układając wierszyki i melodje - pisała "Świąteczna".

Źródło: "Gazeta Świąteczna", listopad 1929 r.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
listopad 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 28  29  30  31  1 dk2 dk3
dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10
dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17
dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24
dk25 dk26 dk27 dk28 dk29 dk30  1
×