Znamy laureatów piątej edycji konkursu „Samorządowy Lider Cyfryzacji”. To urzędnicy z Ożarowa Mazowieckiego, Ostrołęki i Mińska Mazowieckiego. Wyróżnienia otrzymały samorządy z Warszawy i Radomia. Dziś nagrody laureatom wręczył marszałek Adam Struzik. W spotkaniu wzięli udział także radni województwa Marcin Podsędek, Piotr Kandyba, Katarzyna Anna Bornowska i Konrad Wojnarowski.
Samorząd województwa mazowieckiego od lat wspiera i docenia działania dążące do rozwoju cyfryzacji w regionie. Cel jest jeden – zapewnienie mieszkańcom i przedsiębiorcom dostępu do wiedzy i cyfrowych usług. Szczególny nacisk stawiany jest na podnoszenie umiejętności informatycznych i informacyjnych wśród mieszkańców, przedsiębiorców i urzędników. Ważną rolę w tych działaniach zajmują samorządy lokalne. I to właśnie do nich skierowany był konkurs „Samorządowy Lider Cyfryzacji”.
Koronawirus? Sprawdzam
Ostatni rok był szczególnym sprawdzianem funkcjonowania rozwiązań cyfrowych ze względu na rozprzestrzenianie się pandemii koronawirusa – podkreśla marszałek Adam Struzik. – Ten trudny czas uświadomił nam wszystkim, jak istotną rolę odgrywa komunikacja elektroniczna, sprawne systemy teleinformatyczne, towarzyszące im aplikacje i usługi. Dzięki tym rozwiązaniom możliwa jest realizacja zadań służbowych i potrzeb mieszkańców.
Nasz plebiscyt cieszy się dużym zainteresowaniem – podkreśla wiceprzewodniczący sejmiku województwa mazowieckiego Marcin Podsędek. – Konkurs Samorządowy Lider Cyfryzacji, ogłaszamy już od kilku lat. Jest jednym z elementów, który ma zachęcać gminy i powiaty mazowieckie do kontunuowania procesu cyfryzacji. Co roku otrzymujemy wiele ciekawych pomysłów, które wdrażają lokalne wspólnoty – dodaje.
Cyborg zamiast urzędnika
Tegoroczny zwycięzca konkursu – Starostwo Powiatu Warszawskiego Zachodniego – zostało wyróżnione za usługi elektroniczne pod nazwą „Serwis internetowy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej Powiatu Warszawskiego Zachodniego”. Dostęp do danych i usług odbywa się poprzez portale skierowane do odrębnych grup użytkowników. Strefa interesanta przenosi do portali, które pozwalają m. in. na przeglądanie map geodezyjnych, zamówienie materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, zgłoszenie przez przedsiębiorcę geodezyjnego pracy geodezyjnej oraz zamówienie przez niego danych i materiałów. W Strefie urzędnika znajdziemy natomiast moduł przeznaczony dla pracowników starostwa i innych podmiotów realizujących zadania publiczne, umożliwiający prowadzenie rejestrów geodezyjnych.
Ponadto, urzędnicy z Ożarowa Mazowieckiego wymyślili Fantoma (cyborga) urzędnika. To nic innego jak program zastępujący urzędnika, a który generuje, przygotowuje i wysyła zamówione dokumenty (np. wypisy i wyrysy z mapy).
Starostwo Powiatu Warszawskiego Zachodniego za te osiągnięcia otrzymało nagrodę w wysokości 15 tys. zł oraz tytuł Samorządowego Lidera Cyfryzacji.
Na rzecz transformacji cyfrowej regionu samorząd województwa działa od wielu lat – wskazuje przewodnicząca sejmikowej komisji skarg, wniosków i petycji, Katarzyna Bornowska. – Obszar wielowątkowy zarówno w płaszczyźnie technologii, procesów biznesowych jak i społecznej. Dla mnie jako radnej jest sprawą oczywistą, że transformacja cyfrowa przyczyni się do wzrostu gospodarczego naszego regionu oraz do niwelowania różnic gospodarczych, społecznych i technologicznych na Mazowszu.
Z kolei Urząd Miasta Ostrołęka laureat drugiego miejsca – może pochwalić się dużą liczbą wprowadzonych usług elektronicznych. Wśród nich takie usługi jak: „przyjazne” deklaracje, gdzie w bardzo intuicyjny i przystępny sposób można zapłacić podatek rolny czy podatek od nieruchomości. Miasto wcześniej przygotowało m.in.: interaktywny plan cmentarzy (Grobonet), aplikację do wypożyczania rowerów miejskich czy internetową rezerwację obiektów ORLIK.
Urząd Miasta Ostrołęka otrzymał nagrodę w wysokości 10 tys. zł.
Systematyczna poprawa jakości obsługi w urzędach oraz cyfryzacja jest zapisana w wielu dokumentach samorządu województwa mazowieckiego – mówi przewodniczący sejmikowej komisji promocji i współpracy zagranicznej Konrad Wojnarowski. – Transformacja cyfrowa jest prowadzona w oparciu o przyjętą przez sejmik strategię rozwoju społeczeństwa informacyjnego i towarzyszący jej program transformacji cyfrowej.
Zdobywca trzeciego miejsca – Starostwo Powiatowe w Mińsku Mazowieckim nagrodę otrzymało za „System Informacji Przestrzennej Powiatu Mińskiego”. Portal daje możliwość zakupu m.in.: danych z Rejestru Cen Nieruchomości (RCN), mapy zasadniczej, danych ewidencyjnych. Dodatkowo, dzięki innowacyjnej usłudze ePODGiK użytkownicy mają możliwość zgłoszenia prac geodezyjnych oraz wniosków do Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej (ZUDP).
Starostwo Powiatowe w Mińsku Mazowieckim otrzymało nagrodę w wysokości 5 tys. zł.
Konkurs zachęca gminy i powiaty mazowieckie do kontunuowania procesu cyfryzacji – zaznacza przewodniczący sejmikowej Komisji Polityki Społecznej i Prorodzinnej Piotr Kandyba. – Od kilku lat obserwujemy znaczący skok w obsłudze klientów w urzędach. To odbywa się przy pomocy wielu systemów i aplikacji.
Wyróżnienia dla Warszawy i Radomia
Komisja przyznała również wyróżnienia dla Urzędu m. st. Warszawy oraz Urzędu Miejskiego w Radomiu. Platforma mojaWARSZAWA umożliwia mieszkańcom zrealizowanie wielu spraw urzędowych online, 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku, a co najważniejsze w pełni samodzielnie, bez konieczności kontaktu z urzędnikiem. W odróżnieniu od innych tego typu rozwiązań platforma nie pełni jedynie zadania klasycznej skrzynki podawczej, a zapewnia pełną interakcję z urzędem i urzędnikiem.
Drugim wyróżnionym został Urząd Miejski w Radomiu, który zaprezentował Zintegrowany System Informacji o Nieruchomościach Publicznych. To spójna platforma wspomagająca gospodarowanie miastem. Jej stworzenie było możliwe dzięki połączeniu zdigitalizowanego archiwum dokumentów dotyczących nieruchomości. System wpisuje się w realizowaną ideę Smart City.