Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniowała przedstawiony przez rząd podział środków rezerwy subwencji ogólnej na 2022 rok. W tym roku władze samorządowe wnioskowały o wsparcie w wysokości 316,3 mln zł. Wsparcie dotyczy również rozbudowy mostu w Grodzisku.
- Do budowy, modernizacji oraz remontów dróg podchodzimy kompleksowo. Oprócz inwestycji na sieci dróg krajowych, czyli budowy autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic, wspieramy finansowo samorządy w realizacji ich zadań. Inwestycje samorządowe uzyskują wsparcie z rezerwy subwencji ogólnej oraz Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Dzięki temu poprawia się bezpieczeństwo i komfort podróżowania wszystkimi rodzajami dróg w Polsce – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
W 2022 r. dofinansowanie uzyskają 102 jednostki samorządu terytorialnego – 12 województw na kwotę 37 401,6 tys. zł, 33 miasta na prawach powiatu na kwotę 147 822,1 tys. zł oraz 57 powiatów na kwotę 131 036,7 tys. zł.
Wśród dofinansowanych zadań jest rozbudowa mostu przez rzekę Orz w msc. Grodzisk wraz z dojazdami - za kwotę 2,5 mln zł.
Ministerstwo Infrastruktury i Ministerstwo Finansów, po analizie i weryfikacji wniosków w zakresie zgodności z zapisem ustawowym oraz dodatkowymi kryteriami uzgodnionymi z przedstawicielami samorządów w sierpniu 2021 r., przedstawiły wspólne stanowisko w sprawie podziału rezerwy subwencji ogólnej na 2022 r. Zaproponowany podział środków został pozytywnie zaopiniowany przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska KWRiST.
Rezerwa subwencji ogólnej to coroczny mechanizm wsparcia inwestycji realizowanych przez samorządy. RSO tworzona jest na mocy art. 26 ust. 1 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Środki rezerwy przeznacza się na dofinansowanie:
- inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu,
- utrzymania rzecznych przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2 tys. pojazdów na dobę, wskazanych przez ministra właściwego do spraw transportu,
- remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.
W 2021 r. dofinansowanie z tego mechanizmu uzyskało 120 jednostek samorządu terytorialnego.