Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie orzekło o nieważności w części jednej z uchwał rady miasta, którą podjęto 14 grudnia 2020 roku. Stwierdzono, że niektóre punkty uchwały są sprzeczne z ustawą.
Chodzi o uchwałę w sprawie metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, stawki opłaty oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym.
W § 4 ust. 2 pkt 1 uchwały Rada Miasta Ostrołęki ustaliła stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (podstawowej) za worek o pojemności 60 litrów w kwocie 9,00 zł, natomiast w § 4 ust. 2 pkt 2 za worek o pojemności 120 litrów — 18,10 zł. To właśnie te punkty, według Kolegium RIO, budzą wątpliwości. Dlaczego?
W ocenie Kolegium Izby w tej części uchwała jest sprzeczna z art. 6k ust. 2a pkt 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, z którego wynika wprost, że w pierwszej kolejności rada powinna ustalić stawkę opłaty (podstawowej) za pojemnik o pojemności 1100 litrów lub worek o pojemności 120 litrów, a następnie za pojemniki lub worki o mniejszej lub większej pojemności. Jak wynika z art. 6k ust. 2a pkt 5 przywołanej ustawy, za pojemniki lub worki o mniejszej lub większej pojemności stawki opłat ustala się w wysokości proporcjonalnej do ich pojemności. Oznacza to, że stawka opłaty powinna być proporcjonalna do pojemności worka lub pojemnika, a proporcje te powinny być ustalone w odniesieniu do pojemnika o pojemności 1100 litrów lub worka o pojemności 120 litrów
- informuje RIO w uzasadnieniu.
Z uwagi na to, że Rada Miasta Ostrołęki ustaliła stawkę opłaty (podstawowej) za worek o pojemności 120 litrów w kwocie 18,10 zł, to minimalna stawka opłaty za worek o pojemności 60 litrów powinna wynieść 9,05 zł, podczas gdy Rada Miasta Ostrołęki określiła ją na 9,00 zł, a więc bez uwzględnienia wymogu proporcjonalności stawki opłaty do pojemności worka. Konsekwencją tego jest zaniżenie stawki opłaty (podwyższonej), o której mowa w art. 6k ust. 3 ustawy, określonej w § 4 ust. 3 pkt 1 badanej uchwały. Stawka tej opłaty powinna wynieść 18,10 zł, zamiast 18,00 zł, jak określiła to Rada Miasta Ostrołęki. Ponadto Kolegium izby wskazuje, że w § 3 badanej uchwały, ustalając zwolnienie w części z opłaty, Rada Miasta Ostrołęki nie ustaliła jednostki monetarnej zwolnienia, choć z treści uchwały można wnioskować, iż chodzi o złoty (PLN). Mając powyższe na uwadze, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie orzekło jak w sentencji uchwały
- napisano w wyjaśnieniu do podjętej decyzji.
Miasto ma prawo wniesienia skargi na tę uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego - w ciągu 30 dni.