Prezydent Ostrołęki odpowiedział radnemu Mariuszowi Popielarzowi na pytania dotyczące ostrołęckiej oświaty, a konkretnie - zajęć rewalidacyjnych i zajęć korekcyjnych wady postawy.
Na podstawie § 22 Statutu Miasta Ostrołęki radny Mariusz Popielarz poprosił prezydenta miasta o udzielenie odpowiedzi na niżej wymienione pytania:
Ile godzin lekcyjnych zajęć rewalidacyjnych odbywa się tygodniowo we wszystkich miejskich placówkach oświatowych w roku 2020 oraz ile tego rodzaju zajęć odbywało w latach szkolnych 2019/2020 i 2018/2019? Ile godzin lekcyjnych zajęć korekcyjnych wady postawy odbywa się tygodniowo we wszystkich miejskich placówkach oświatowych w roku 2020 oraz ile tego rodzaju zajęć odbywało w latach szkolnych 2019/2020 i 2018/2019?
Nadeszła już odpowiedź prezydenta miasta. Łukasz Kulik wskazał liczbę godzin zajęć rewalidacyjnych i doprecyzował, że wynika ona wyłącznie z liczby oddziałów specjalnych oraz liczby uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Z kolei odnosząc się do gimnastyki korekcyjnej, zaznaczył, że nie ma podstaw prawnych do wprowadzenia obowiązkowych zajęć w tym zakresie. Poinformował także, jaką decyzję co do organizacji takich zajęć podjęli dyrektorzy szkół:
- SP Nr 1 - realizowany program wychowania fizycznego uwzględnia treści z zakresu gimnastyki korekcyjnej — w roku szkolnym 2020/21 - 43 godziny. Rodzice, uczniowie i wychowawcy klas nie zgłaszali potrzeb dodatkowych zajęć z tego zakresu. Szkoła korzysta z nauki pływania w wymiarze 12 godzin tygodniowo.
- SP Nr 2 - przeprowadzono ankietę dotyczącą zajęć do wyboru i nikt nie zgłosił chęci udziału w zajęciach korygujących wady postawy, 6 godzin tygodniowo przeznaczono na naukę pływania jako profilaktykę wad postawy.
- SP Nr 3 — rodzice i uczniowie (kl. IV-VIII) nie zgłosili potrzeb. Potrzebująca takich zajęć grupa uczniów z klas I-III jest objęta zajęciami w wymiarze 1 godz. tygodniowo.
- SP Nr 4 — nie zgłoszono chęci udziału w zajęciach gimnastyki korekcyjnej (w szkole znajdują się deklaracje wypełnione przez rodziców/uczniów).
- SP Nr 5 — zajęcia do wyboru zgodnie z wolą rodziców przeznaczono na zajęcia nauki pływania, które zdecydowanie mają wpływ na korekcję wad postawy (30 godzin tygodniowo).
- SP Nr 6 — rodzice/uczniowie nie zgłosili potrzeby organizacji zajęć korygujących wady postawy w ramach wychowania fizycznego.
- SP Nr 10 — 1 godzina z godzin do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczona została na dodatkowe zajęcia z wychowania fizycznego z elementami korekcji wad postawy dla dzieci młodszych. Uczniowie klas starszych w ramach realizacji lekcji wychowania fizycznego wykonują ćwiczenia z elementami gimnastyki, która pozwala korygować wady postawy. W klasach IV-VIII rodzice i uczniowie nie zgłaszali potrzeb organizacji zajęć dot. korekcji wad postawy. Szkoła korzysta z nauki pływania w liczbie 12 godzin tygodniowo.
Warto dodać, że w odniesieniu do .klas I — III, także w sytuacji, gdy rodzice nie zgłaszają potrzeby dodatkowych zajęć gimnastyki korekcyjnej dla swoich dzieci, nauczyciele, planując pracę oddziału, uwzględniają zabawy i gry ruchowe, zapobiegające wadom postawy oraz ćwiczenia kształtujące nawyki utrzymania prawidłowej postawy. Wynika to z obowiązku stosowania się do warunków realizacji podstawy programowej
- napisał prezydent miasta. Pełna odpowiedź poniżej.