W ubiegłym roku blisko tysiąc osób w Ostrołęce potrzebowało pomocy w związku z życiowymi trudnościami. Zdecydowaną większość z nich stanowiły przypadki przemocy i uzależnień. Najwięcej interwencji związanych było z przemocą psychiczną i fizyczną, ale zdarzały się też przypadki przemocy ekonomicznej czy seksualnej. Ten raport pokazuje naprawdę dużą skalę problemu.
Podstawowym celem działalności Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Ostrołęce jest świadczenie poradnictwa specjalistycznego, podejmowanie działań z zakresu interwencji kryzysowej oraz zapewnienie schronienia osobom i rodzinom z terenu miasta Ostrołęki, mającym trudności w rozwiązywaniu swoich problemów życiowych, doznającym przemocy w rodzinie. Naczelną zasadą, którą kierują się pracownicy OIK jest udzielanie natychmiastowej pomocy każdej osobie, która zgłosi się do Ośrodka a także osobom i rodzinom w sytuacji zagrożenia, jeśli pracownicy Ośrodka zostaną o takiej sytuacji poinformowani. Ośrodek pełni rolę ratowniczą, interwencyjną, terapeutyczną oraz profilaktyczną. Obowiązuje w nim dyskrecja i indywidualne podejście do klientów. Pomoc udzielana jest adekwatnie do potrzeb klienta i możliwości Ośrodka.
W 2020 roku z pomocy specjalistów OIK skorzystało 948 osób.
Przyczyny udzielanej pomocy były różne. W większości była to przemoc w rodzinie - w aż 447 przypadkach. Większość z nich stanowiła przemoc psychiczna i fizyczna. Zdarzały się jednak również przypadki przemocy ekonomicznej, seksualnej czy wyrzucanie z domu.
Udzielano również pomocy osobom uzależnionym i współuzależnionym. Po pomoc zgłaszały się osoby, które straciły bliską osobę, miały myśli samobójcze czy różne trudności - np. z funkcjonowaniem w życiu codziennym czy agresją.
fot. Raport o stanie miasta za 2020 r.
Telefon interwencyjny 506 029 478
Numer telefonu interwencyjnego podany jest na ulotkach informacyjnych OIK oraz znany jest Policji, Straży Miejskiej, Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Rodzinie w Ostrołęce i innym instytucjom pomocowym oraz mediom. Osoby wymagające schronienia mogą, za pośrednictwem ww. instytucji lub kontaktując się bezpośrednio bądź telefonicznie z Ośrodkiem, skorzystać z zakwaterowania w OIK.
W 2020 roku pracownicy etatowi podczas swoich dyżurów 25 razy udzielali pomocy i wsparcia telefonicznego lub spotykali się z potrzebującymi w siedzibie OIK.
Udzielanie schronienia osobom w sytuacji kryzysowej
W ramach działań Ośrodka Interwencji Kryzysowej udzielane jest schronienie osobom, które doznają przemocy. Mogą one skorzystać z czasowego schronienia w celu izolacji od sprawcy.
Osoby te mają zapewnione bezpieczeństwo i wsparcie w rozwiązywaniu problemów. Czas udzielania schronienia wynosi do 3 miesięcy. Podczas pobytu w OIK zakwaterowane osoby wspólnie z pracownikami przygotowują i wcielają w życie plan naprawy kryzysowej sytuacji i wyjścia z przemocy.
Jak czytamy w raporcie o stanie miasta, w 2020 r. z tej formy pomocy skorzystało 7 osób: w tym 3 kobiety i 4 dzieci. Okres zamieszkiwania ogółem przez te osoby wynosił 221 świadczeń, gdzie za jedno świadczenie należy przyjąć 1 nocleg dla jednej osoby. Ze schronienia w OIK korzystały głównie kobiety z dziećmi w sytuacji przemocy w rodzinie. Prowadzona była z nimi praca terapeutyczna.
Niebieska Karta
W 2020 roku w Ostrołęce wszczęto 62 procedury „Niebieskie Karty”, w tym:
- 56 założonych przez funkcjonariuszy Komendy Miejskiej Policji w Ostrołęce,
- 2 założone przez pracowników socjalnych Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie
w Ostrołęce, - 1 założona przez pracowników Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Ostrołęce,
- 1 założona przez pracowników oświaty,
- 1 założona przez służbę zdrowia,
- 1 założona przez Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Procedura była wszczynana dwukrotnie w przypadku 13 rodzin, zaś w 38 rodzinach kontynuowana była procedura z roku 2019. Łącznie w 2020 r. było prowadzonych 100 „Niebieskich Kart” - procedur dla rodzin, w których wystąpiło uzasadnione podejrzenie występowania przemocy domowej. Do wszczętych procedur powołane zostały 62 grupy robocze, które na 406 spotkaniach dokonywały diagnozy przypadków i wspólnie z osobami doznającymi przemocy oraz osobami stosującymi przemoc w rodzinie ustalały plan pomocy dla rodziny. Podczas spotkań sporządzano niezbędną dokumentację: wypełniono 65 formularzy „Niebieska Karta – C” z osobami doznającymi przemocy oraz 60 formularzy „Niebieska Karta – D” z osobami podejrzanymi o stosowanie przemocy w rodzinie.
W 2020 r. zostało zamkniętych 58 „Niebieskich Kart” z powodu:
- ustania przemocy w rodzinie i uzasadnionego przypuszczenia o zaprzestaniu dalszego stosowania przemocy w rodzinie oraz po zrealizowaniu indywidualnego planu pomocy – w 28 przypadkach;
- rozstrzygnięcia o braku zasadności podejmowania dalszych działań – w 30 przypadkach.
W 42 rodzinach procedura „Niebieskiej Karty” jest kontynuowana w 2021 roku.