Przed dwoma tygodniami rząd przyjął koncepcję budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów. Zakłada on także modernizację linii kolejowych, a tu znajdujemy niespodziankę: na mapie szybkiej kolei znalazła się także Ostrołęka, przez którą mają przejeżdżać pociągi z centralnego portu na Mazury. Plany są niezwykle ambitne.
Szybka kolej na Mazury
Projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego zawiera także stwierdzenia o gruntownej modernizacji kolei. Jednym z postulatów jest uruchomienie subregionalnego systemu transportowego lekkiej kolei (LRT) w przebiegu rozebranych w 1945 r. linii kolejowych dookoła Wielkich Jezior Mazurskich łącząca miasta Pisz, Orzysz, Giżycko, Węgorzewo, Kętrzyn, Mrągowo, Ruciane-Nida, Mikołajki. Projekt służy integracji ośrodków powiatowych krainy Wielkich Jezior Mazurskich oraz integracji głównych atrakcji turystycznych tego obszaru (Krutyń, Twierdza Boyen, Wilczy Szaniec, Mamerki etc.) Projekt powinien być synergicznie powiązany z wsparciem centralnym dla realizacji samorządowego projektu tzw. „Pętli Mazurskiej” – czyli udrożnienia szlaków wodnych przez domknięcie połączeń głównych jezior kanałami oraz budowę systemu ścieżek rowerowych, trasy turystyki konnej, stanic wodnych, wypożyczalni rowerów czy też campingów obiektów turystycznych.
Dzięki budowie linii kolejowej Ostrołęka - Pisz, kraina mazurska miałaby zyskać szybkie połączenie z południem Polski. Optymistyczne warianty zakładają, że pociąg od Centralnego Portu Komunikacyjnego przez Warszawę i Ostrołękę do Pisza jechał będzie tylko 120 minut. Miałoby być tak już w 2025 roku.
- Stworzenie wydajnego i taniego w eksploatacji systemu transportowego integrującego bardzo atrakcyjny turystycznie, a zamieszkały przez 250 tysięcy ludzi region, dotknięty poważnymi problemami strukturalnymi o średnim poziomie bezrobocia powyżej 15% może być jednym z czynników umożliwiających szybki rozwój gospodarczy – oparty o turystyczne zagospodarowanie Wielkich Jezior Mazurskich. Projekt będzie synergicznie wzmocniony radykalną poprawą dostępności ogólnokrajowej regionu Mazur uzyskaną przy okazji związanej integralnie z Koncepcją CPK rozbudową sieci kolejowej (budowa odcinka Ostrołęka – Pisz) - czytamy w koncepcji przygotowania i realizacji CPK.
Połączenie Warszawy z Mazurami przez Ostrołękę sprawiłoby, że skorzystaliby na tym również mieszkańcy naszego miasta, zyskując bardzo dobre połączenie do wielkiej krainy jezior oraz w stronę portu komunikacyjnego. Tylko czy taki wariant za osiem lat jest możliwy? Opinie są różne, ale wszystkich łączy jedno uczucie: nadzieja, że taka sytuacja będzie miała miejsce.
obejrzałem mapkę-załącznik do rządowej koncepcji CPK. Najbardziej podoba mnie się (choć nie wierzę w realność r.2025) perspektywa 120 min koleją z CPK do Piszu (linia Wwa-OStrołęka-Pisz-Giżycko). czyli z Wwy 1,5h pociągiem na mazury. wreszcie
— Mateusz Fałkowski (@mfxyz) 23 listopada 2017
Inwestycja budowy linii Ostrołęka - Pisz wpisana została jako etap 1b, czyli przeprowadzany w drugiej kolejności. 72-kilometrowy odcinek w rubryce "uwarunkowania środowiskowe" zawiera stwierdzenie, że przecinać będzie obszary ptasie Natura 2000 "Dolina Dolnej Narwi" oraz "Puszcza Piska", a także obszary siedlisk Natura 2000 "Sasanki w Kolimagach". Pozostaje mieć nadzieję, że opinie dotyczące ochrony środowiska naturalnego okażą się pozytywne i linia będzie mogła powstać.
Centralny Port Komunikacyjny
7 listopada rząd przyjął koncepcję budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Stanisławowie, gmina Baranów. Koncepcja węzła transportowego oparta jest na zintegrowanych ze sobą węzłach lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Rząd Beaty Szydło zakłada, że prace przygotowawcze mają trwać do końca 2019 roku, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat – powinien być otwarty w 2027 roku.
Koncepcja zakłada, że po pierwszym etapie budowy port lotniczy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na powierzchni ok. 3000 ha gruntów, czyli pięć razy więcej niż obszar największego polskiego lotniska - Warszawa Okęcie.