Łukasz Kulik, były prezydent, a obecnie radny miejski, złożył pierwszą w tej kadencji interpelację. O czym napisał do prezydenta Pawła Niewiadomskiego?
Były prezydent do obecnego prezydenta złożył interpelację "w sprawie nakładania kar pieniężnych na przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie importu i sprzedaży pojazdów używanych z tytułu niedopełnienia obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu na podstawie art. 73aa oraz art. 140mb ustawy Prawo o ruchu drogowym (zwanej dalej w skrócie p.r.d.)".
Łukasz Kulik napisał, że Urząd Miasta, na podstawie art. 73aa i 140mb p.r.d. jest zobowiązany do wszczęcia postępowania o nałożeniu kary pieniężnej w stosunku do właściciela pojazdu który w terminie wskazanym w ustawie nie dopełnił obowiązku rejestracji pojazdu.
- W październiku, na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury opublikowana została informacja prawna, zawierająca objaśnienia w zakresie stosowania art. 73aa i 140mb. p.r.d. (DTD-3.4400.558.2024 z dnia 11 października 2024r.), która wskazuje, iż w sytuacji zbycia przez przedsiębiorcę pojazdu przed upływem terminu na złożenie wniosku o rejestrację, wygasa obowiązek złożenia wniosku o rejestrację pojazdu, a w konsekwencji postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej staje się bezprzedmiotowe - pisał prezydent, dodając:
Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą powinni skupiać się przede wszystkim na jej prowadzeniu, jednak w obecnym stanie prawnym, muszą poświęcać czas na czytanie ustaw, orzeczeń, interpretacji oraz pisanie wniosków, wyjaśnień, czy odwoływań od decyzji administracyjnych. Dla mnie jako byłego przedsiębiorcy i urzędnika samorządowego napisanie takiego pisma nie stanowi problemu, jednak większości z nich traktuje to jako utrudnianie prowadzenia działalności.
"Uważam, że rolą Urzędu jest podejmowanie inicjatyw mających na celu usprawnianie wszelkiego rodzaju procedur administracyjnych, dlatego zwracam się z prośbą o podjęcie działań (wprowadzenie takich procedur), które skutkowałyby nie nakładaniem kar finansowych na przedsiębiorców prowadzących tego rodzaju działalność" - zaznaczył Kulik.
Prezydent: Każda sprawa rozpatrywana jest indywidualnie
Prezydent Paweł Niewiadomski, powołując się na konkretne przepisy, wskazał, że "tutejszy organ jest obowiązany do wszczęcia postępowania administracyjnego w przedmiocie naruszenia obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni od dnia jego nabycia, dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej oraz sprowadzenia pojazdu na terytorium kraju z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej (w przypadku przedsiębiorcy termin wydłużony został do 90 dni), a następnie zgodnie z art. 140mb do nałożenia kary pieniężnej za niedopełnienie ww. obowiązku".
Warto dodać, że obowiązek złożenia wniosku o rejestrację pojazdu ciąży tylko na właścicielu pojazdu. W przypadku zbycia pojazdu podmiot traci możliwość złożenia wniosku o rejestrację, natomiast obowiązek ten przechodzi na kolejnego nabywcę. Prezydent dodał:
Jednakże orzecznictwo Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce jest niejednolite. W decyzjach z dnia 26.06.2024 r. i 23.10.2024 r. SKO utrzymało w mocy decyzje Prezydenta Miasta w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej z tytułu niedopełnienia obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu przez przedsiębiorcę w terminie 90 dni od dnia sprowadzenia na terytorium RP wskazując, iż „Ministerstwu umknęło, że przyjmując ten pogląd może dojść do sytuacji, że pojazd może nigdy nie zostać zarejestrowany, gdyż każdy następny właściciel w Polsce może go zbyć przed upływem terminu na jego rejestrację. Ponadto, przyjęcie interpretacji Ministerstwa oznacza, że przepis art. 73aa ust. 7 p.r.d. nie ma wartości normatywnej, czyli jest „zbędny". W ocenie Kolegium ani przepisy wykonawcze, ani tym bardziej pisma, zalecenia czy też wyjaśnienia organów, w tym Ministerstwa Infrastruktury, jako nie będące źródłem prawa, nie mogą w żadnym zakresie modyfikować określonej ustawą konstrukcji kary. W świetle czego stanowisko Ministra Infrastruktury nie stanowi źródła prawa powszechnie obowiązującego, a jedynie pogląd prawny, niemogący być uznanym za wiążący w żadnej sprawie indywidualnej." Następnie w dniu 14.11.2024 r. SKO w analogicznej sprawie uchyliło zaskarżoną decyzję w całości, powołując się na argumentację prawną zawartą w piśmie Ministerstwa Infrastruktury Departamentu Transportu z dnia 11.10.2024 r. znak pisma: DTD-3.4400.558.2024 dotyczące art. 73aa ustawy Prawo o ruchu drogowym. Pomimo braku jednolitej wykładni przedmiotowych przepisów, nadmieniamy, iż każda sprawa jest rozpatrywana indywidualnie, z uwzględnieniem aktualnego orzecznictwa, a strona toczącego się postępowania administracyjnego ma prawo do odwołania się od wydanej decyzji administracyjnej do organu II instancji.
- Mając powyższe na uwadze, jako Prezydent Miasta Ostrołęki nie uważam za zasadne wprowadzanie dodatkowych procedur w przedmiotowym zakresie, które już i tak zostały uregulowane przepisami prawa krajowego - zakończył prezydent.