Stowarzyszenie Ekomena postanowiło czynnie włączyć się w merytoryczną dyskusję o celowości wykonania tzw. obwodnicy Ostrołęki, tj. połączenia drogi krajowej 61 z drogą krajową 53 z ominięciem węzła komunikacyjnego na Rondzie Siemowita w Ostrołęce. Sporządzono specjalną opinię, mającą pokazywać, jakie skutki dla przyrody będzie miała wspomniana inwestycja.
Uznaliśmy takie działanie za celowe, wynikające wprost z celów statutowych. Stowarzyszenie wśród swoich członków nie posiada specjalistów mających doświadczenie i wiedzę w zakresie oceny wpływu inwestycji drogowej na środowisko naturalne szczególnie na terenach specjalnej ochrony ptaków – obszarach Natura 2000. Zarząd stowarzyszenia postanowił zlecić ekspertom zewnętrznym – przyrodnikom, wykonanie takiej oceny tj. analizy bioróżnorodności 3 wariantów tras przygotowane przez firmę Multiconsult, w zakresie ornitologii
- informuje Stowarzyszenie Ekomena.
Opinię w sprawie obwodnicy sporządzili dr Andrzej Górski z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz ostrołęczanin ALeksander Syguła, uczestnik programu ochrony kraski na Równinie Kurpiowskiej.
Ocena przyrodnicza ma rzetelne podstawy opracowania i dobrze sprecyzowane wnioski końcowe. Droga prowadzona nowym śladem wejdzie w tereny ewidentnie cenne przyrodniczo i bezpowrotnie je zdegraduje. Uważamy podjęcie działań przez Stowarzyszenie Ekomena za ważne dla ewentualnej rewizji założeń budowy tego łącznika, z ewentualnym wnioskiem o wycofanie się z całego pomysłu, jako nieuzasadnionego w rezultacie dogłębnego rozważenia różnych kryteriów, w tym również nie tylko przyrodniczych
- czytamy we wpisie Ekomeny.
W opracowaniu nie skupiano się na skutkach społecznych, czy też ekonomicznych wykonania obwodnicy, a jedynie na skutkach przyrodniczych. Według autorów opracowania, przeprowadzenie inwestycji na tym terenie (drogi techniczne, infrastruktura towarzysząca, parkingi dla sprzętu, magazyny materiałów i inne) spowodują w znacznej mierze zniszczenie otwartego krajobrazu i pozbawienie go jego wyjątkowych cech. Pełna treść opinii - poniżej.
POBIERZ OPINIĘ NT. OSTROŁĘCKIEJ OBWODNICY (364,52 KB)