Podczas 9. posiedzenia Sejmu posłanka z Ostrołęki Żaneta Cwalina-Śliwowska (Polska 2050) mówiła o elektromobilności, sprzedaży pojazdów elektrycznych i pytała o stacje ładowania pojazdów. Sama w oświadczeniu majątkowym wykazuje dwa samochody spalinowe.
Żaneta Cwalina-Śliwowska o elektromobilności
"Elektromobilność była, jest i przez najbliższe lata będzie jedną z najszybciej postępujących gałęzi rewolucji przemysłowej w obecnym świecie. W Polsce pojazdów elektrycznych oraz tzw. hybryd plug-in mamy już zarejestrowanych ok. 100 tys. Jednocześnie pojazdy elektryczne pozostają najszybciej rosnącym segmentem z ponad 50% przyrostem sprzedaży w 2023 r. To jasne dowody na to, że Polacy chcą być częścią rewolucji związanej z elektromobilnością" - mówiła z sejmowej mównicy posłanka ziemi ostrołęckiej Żaneta Cwalina-Śliwowska.
Jak dodała, jednocześnie Polacy deklarują, że obawa o krótszy zasięg pojazdu lub brak możliwości naładowania baterii jest głównym czynnikiem odstraszającym ich od wyboru auta elektrycznego. - Kluczowym wyzwaniem jest więc rozbudowa stabilnie funkcjonującej sieci ładowarek elektrycznych na wzór krajów Europy Zachodniej - podkreśliła ostrołęczanka.
Poseł Żaneta Cwalina-Śliwowska przypomniała, że dotychczas jednym z flagowych programów finansowania rozbudowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych jest warty 1,5 mld zł program "Las energii":
W jego ramach w latach 2021-2027 zakładano m.in. powstanie 402 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Ponadto budżet zakładał transformację energetyczną przedsiębiorstwa Lasy Państwowe. Pytania. Ile z zakładanych 402 stacji ładowania pojazdów elektrycznych udało się do tej pory zainstalować w ramach programu? Ile z wybudowanych już w ramach programu stacji ładowania pojazdów elektrycznych działa w systemie ogólnodostępnym dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej? Ile z wybudowanych już w ramach programu stacji ładowania pojazdów elektrycznych jest aktualnie nieaktywnych i z jakich powodów są nieaktywne? Jakie były dotychczasowe koszty budowy istniejących stacji ładowania oraz jak wysokość kosztu tych instalacji (Dzwonek) ma się w stosunku do standardów rynkowych? I jakie były dotychczasowe kryteria wyboru podmiotów realizujących zamówienia publiczne w ramach programu ˝Las energii˝, zwłaszcza w kontekście budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych?
Wiceminister klimatu i środowiska Mikołaj Dorożała odpowiedział, że "z planowanych do założenia 402 instalacji, jak wynika z tych informacji, które otrzymaliśmy od dyrekcji generalnej, do dnia sporządzenia niniejszej informacji zrealizowane zostały 54 stacje".
- Wszystkie posiadają odbiór tzw. ogólnodostępny. W latach 2020-2021 zamontowano 16 sztuk stacji z odbiorem nieogólnodostępnym. Wszystkie te stacje są sprawne technicznie, podłączone do zasilania i jest możliwość ładowania w nich pojazdów - wskazywał. Na 2024 r. podpisana miała zostać umowa na budowę kolejnych 100 stacji.
Czas na przegląd stacji ładowania?
Po odpowiedzi wiceministra na mównicę wróciła posłanka Cwalina-Śliwowska, z prośbą o przegląd dostępności tych stacji ładowania oraz ich stanu technicznego, "ponieważ to pytanie było spowodowane napływem wielu zapytań od użytkowników pojazdów elektrycznych związanych z tym, że zauważają oni znaczący spadek jakości korzystania z tych stacji, czyli że po prostu niektóre z tych stacji są nieaktywne".
Parlamentarzystka dodała: - A więc bardzo tutaj bym prosiła o zrobienie przeglądu stanu technicznego tych stacji i po prostu umożliwienie obywatelom korzystania z ich zasobów.
Jakie auta posiada posłanka?
Skoro już przy autach elektrycznych jesteśmy, to sprawdzamy w oświadczeniu posłanki Cwaliny-Śliwowskiej, jakie auta można znaleźć w jej posiadaniu. Jak się okazuje, są to dwa samochody spalinowe: Toyota Rav 4 z 2013 r. i Fiat Doblo z 2012 r.