Wicewojewoda Mazowiecki Artur Standowicz podpisał łącznie 19 umów z przedstawicielami samorządów z regionu warszawskiego oraz ostrołęckiego na objęcie w 2022 r. dopłatą zadań organizatora transportu publicznego ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Na ich mocy samorządy te otrzymają dopłatę o łącznej wysokości ponad 31,2 mln zł na uruchomienie połączeń lokalnych. W województwie mazowieckim dofinasowanie, w ramach I naboru wniosków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych otrzyma 71 gmin, 6 powiatów i 1 związek powiatowo-gminny na łączną kwotę ponad 60 mln zł.
Na mocy zawartych umów do przedstawicieli 19 samorządów trafi dopłata o łącznej wysokości 31 290 758,96 zł (środki te stworzą możliwość uruchomienia w sumie 164 lokalnych połączeń, o łącznej długości 5 425,50 km), z czego:
- do powiatu otwockiego trafi dopłata w wysokości 878 472 zł na uruchomienie 3 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 83 km,
- do powiatu ostrołęckiego (na mocy porozumienia z Miastem Ostrołęka) trafi dopłata w wysokości 2 039 688 zł na uruchomienie 11 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 636 km,
- do Związku Powiatowo-Gminnego „Grodziskie Przewozy Autobusowe” trafi dopłata w wysokości 19 573 597,50 zł na uruchomienie 54 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 2 087,00 km,
- do gminy Nasielsk trafi dopłata w wysokości 795 222 zł na uruchomienie 6 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 190 km,
- do gminy Wąsewo trafi dopłata w wysokości 166 656 zł na uruchomienie 3 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 113 km,
- do gminy Tarczyn trafi dopłata w wysokości 219 808,20 zł na uruchomienie 7 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 165,3 km,
- do gminy Leoncin (w porozumieniu z gminą Czosnów – wniosek nr 1) trafi dopłata w wysokości 531 651,60 zł na uruchomienie 2 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 62,9 km,
- do gminy Leoncin (w porozumieniu z gminą Czosnów – wniosek nr 2) trafi dopłata w wysokości 1 052 760,24 zł na uruchomienie 2 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 75,6 km,
- do gminy Poświętne trafi dopłata w wysokość 784 836 zł na uruchomienie 3 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 69 km,
- do gminy Leszno (w porozumieniu z gminą Błonie) trafi dopłata w wysokości 585 144 zł na uruchomienie 2 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 43,2 km,
- do gminy Czerwin trafi dopłata w wysokości 322 790,40 zł na uruchomienie 4 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 140,1 km,
- do gminy Nadarzyn trafi dopłata w wysokości 159 648,32 zł na uruchomienie 6 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 87,4 km,
- do gminy Radziejowice trafi dopłata w wysokości 432 787,80 zł na uruchomienie 4 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 69,1 km.
- do gminy Brochów trafi dopłata w wysokości 439 916,40 zł na uruchomienie 4 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 143,5 km.
- do gminy Serock trafi dopłata w wysokości 1 872 634,80 zł na uruchomienie 17 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 580,6 km,
- do gminy Raszyn trafi dopłata w wysokości 550 775,70 zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o długości 45 km,
- do gminy Troszyn trafi dopłata w wysokości 259 018,20 zł na uruchomienie 15 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 471,8 km,
- do gminy Mszczonów trafi dopłata w wysokości 452 002,80 zł na uruchomienie 17 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 312 km,
- do gminy Sobienie-Jeziory (w porozumieniu z gminą Wilga) trafi dopłata w wysokości 173 349 zł na uruchomienie 3 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 51 km.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda zobowiązany jest dokonać „rankingu wniosków”, poprzez nadanie im odpowiedniej punktacji.
Zgodnie z niektórymi przyjętymi kryteriami oceny wniosków, najwyżej ocenianymi są w rankingu wnioski organizatora m.in. z najmniejszą gęstością zaludnienia, z najniższym wskaźnikiem dochodów na jednego mieszkańca, największą długością linii komunikacyjnych, czy z największym udziałem dostosowanych przystanków do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej.
Dodatkowo zgodnie z art. 25 ust. 2 Ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, pierwszeństwo w objęciu dopłatą przyznaje się organizatorom w następującej kolejności: gminom, związkom międzygminnym, związkom powiatowo-gminnym, powiatom, związkom powiatów, województwom.
W ramach dwóch naborów wniosków o objęcie dopłatą w 2021 roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda Mazowiecki zawarł łącznie 95 umów na kwotę 62 219 877,30 zł. Środki te stworzyły możliwość uruchomienia w sumie 571 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 17 510,11 km.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym. Pozwala na dofinansowanie przywrócenia lokalnych połączeń autobusowych. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.
Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z 16 maja 2019 r. przewiduje udzielenie dopłaty do jednego wozokilometra na reaktywowanych i nowo uruchomionych liniach komunikacyjnych.