Kolejne inwestycje w Kolejach Mazowieckich. Tym razem spółka dzięki funduszom unijnym modernizuje 39 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu EN57. Decyzją Zarządu Województwa Mazowieckiego projekt otrzyma wsparcie w wysokości ponad 128 mln zł. To dobra wiadomość dla pasażerów podróżujących m.in. na linii Warszawa Wileńska–Małkinia. Dziś umowy w tej sprawie podpisali marszałek Adam Struzik, członek zarządu województwa mazowieckiego Rafał Rajkowski, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich Artur Radwan i członek zarządu, dyrektor finansowy Kolei Mazowieckich Andrzej Buczkowski.
– Nasza samorządowa spółka Koleje Mazowieckie jest w tej chwili drugim pod względem liczby pasażerów przewoźnikiem w kraju. Dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Co roku przeznaczamy blisko 250 mln zł na jej funkcjonowanie, kupujemy nowe pociągi i modernizujemy tabor, aby komfort i standard podróżowania był jak najwyższy.– podkreślił marszałek Adam Struzik.
To już kolejny etap działań inwestycyjnych spółki „Koleje Mazowieckie – KM”. Projekt jest właśnie w trakcie realizacji i zakończy się w drugim kwartale 2017 r. Na tory wyjechał już dwudziesty pierwszy pojazd serii EN57AL, zmodernizowany w ramach tego projektu. Prace prowadzone są przez ZNTK „Mińsk Mazowiecki” S.A. oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.
– Cieszę się, że realizacja tej inwestycji przebiega tak sprawnie. Dzięki niej pasażerowie już teraz mogą podróżować nowocześnie wyposażonymi pociągami – dodał Rafał Rajkowski, członek zarządu województwa mazowieckiego.
Każdy z 39 pojazdów posiada m.in.: klimatyzację przedziałów pasażerskich, komfortowe i wyciszone wnętrze, nowe okna, podłogi, ściany i wygodne fotele. Do dyspozycji podróżnych są też nowoczesne toalety z zamkniętym obiegiem i przewijakiem dla niemowląt. Pasażerowie mogą także korzystać z gniazdek elektrycznych zamontowanych pod fotelami. Pojazdy posiadają przejrzysty system informacji pasażerskiej, wi-fi, a także monitoring zewnętrzny oraz wewnętrzny. Dzięki zastosowaniu zupełnie nowych podzespołów została zwiększona moc układu napędowego umożliwiająca szybszą jazdę pojazdu (do 120 km/h) oraz zwiększenie przyspieszenia, co przełoży się na skrócenie czasu podróży.
– Od lat dzięki wsparciu ze strony samorządu z powodzeniem inwestujemy zarówno w zakup jak i modernizacje posiadanych pojazdów. Jako przewoźnik, zrealizowaliśmy w stu procentach projekty taborowe związane z absorbcją środków unijnych perspektywy 2007-2013, uzyskując łącznie z RPO Województwa Mazowieckiego oraz POiŚ-u ponad miliard złotych dofinansowania. Nie zamierzamy zwalniać tempa inwestycyjnego, a w realizacji projektów będziemy nadal efektywnie korzystać ze środków UE, czego dowodem jest podpisywana dzisiaj umowa. – powiedział Artur Radwan, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich.
Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych
Pojazdy są przystosowane dla osób z ograniczoną mobilnością, osób niedosłyszących i niedowidzących. Wyposażone są w wiele udogodnień, m.in.: szerokie wejścia, windy lub rampy dla osób niepełnosprawnych, mocowania dla wózków inwalidzkich, przestrzeń manewrową zapewniającą swobodne poruszanie się osób na wózkach inwalidzkich w obrębie przedziału oraz toalety dostosowane dla tych osób. W wagonach zamontowane są też systemy audiowizualne ułatwiające korzystanie z transportu osobom niedosłyszącym i słabowidzącym.
– Jesteśmy jedną z najlepiej absorbujących środki unijne spółką kolejową. Łączymy współpracę z różnymi podmiotami, które te środki dystrybuują. Mogę zapewnić, że u nas te środki nie będą marnowane. Łącznie ten dzisiejszy projekt jest wart blisko 200 mln zł. Dofinansowanie z RPO wyniesie 128 milionów, ale chciałbym zaznaczyć, że te brakujące 70 mln dokłada spółka Koleje Mazowieckie – powiedział Andrzej Buczkowski, członek zarządu, dyrektor finansowy Kolei Mazowieckich.
Ponad 128 mln zł z UE na modernizację 39 pociągów Kolei Mazowieckich
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |