Wybierasz się na wakacje z biurem podróży? Zobacz czego się wystrzegać i na co zwracać uwagę kupując zorganizowaną wycieczkę zagraniczną. Poradnik przygotowany przez Mazowiecki Urząd Wojewódzki pomoże ci uniknąć kłopotów związanych z plajtującymi biurami podróży.
Obecnie na Mazowszu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych wpisanych jest 725 przedsiębiorców, w tym 82 organizatorów turystyki, 2 pośredników turystycznych i 641 przedsiębiorców wykonujących zadania zarówno organizatora turystyki, jak i pośrednika turystycznego.
Jeżeli organizator imprez turystycznych działa legalnie, to musi widnieć w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Informacji na ten temat można szukać na stronie http://turystyka.gov.pl. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na datę ważności zabezpieczenia finansowego - czy będzie ono obowiązywało w momencie podpisywania przez nas umowy i w
trakcie pobytu.
Firma organizująca wyjazdy, chcąc uzyskać wpis, musi przede wszystkim zapewnić klientom, na wypadek niewypłacalności, pokrycie kosztów powrotu z imprezy turystycznej, a także zwrot wpłat w przypadku jej niezrealizowania. Zabezpieczenie finansowe może mieć formę umowy gwarancji bankowej albo ubezpieczeniowej, umowy ubezpieczenia na rzecz klientów lub w przypadku imprez krajowych - wpłat na rachunek powierniczy. Zatem sprawdzając biuro podróży w rejestrze, warto zwrócić uwagę na kwotę gwarancji.
Zgodnie z nowymi przepisami od 2013 r. sumy gwarancyjne są wyliczane na podstawie przychodu przedsiębiorstwa deklarowanego na okres najbliższych 12 miesięcy, na który ma zostać zawarta umowa gwarancji, a nie jak dotychczas na podstawie przychodów z poprzedniego roku obrotowego.
Umowa z biurem podróży
Przed zawarciem umowy organizator powinien podać klientowi o ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych, a także o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z wycieczki oraz o zakresie ubezpieczenia. Klient powinien również uzyskać informacje o planowanym czasie przejazdu i lokalnym przedstawicielstwie turystyki, gdzie może zwracać się w razie trudności.
Umowa powinna mieć formę pisemną i określać:
- organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru, a także imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję osoby, która w jego imieniu podpisała umowę;
- miejsce pobytu lub trasę wycieczki;
- czas trwania imprezy turystycznej;
- program imprezy turystycznej obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług, w tym rodzaj, charakter i kategorię środka transportu, datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu, położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu lub opis wyposażenia obiektów niezaliczanych do rodzajów i kategorii, ilość i rodzaj
posiłków oraz program zwiedzania i inne usługi wliczone w cenę imprezy turystycznej;
- cenę imprezy turystycznej wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny;
- sposób zapłaty;
- rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów;
- sposób zgłaszania reklamacji.
Należy również pamiętać, że w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona.
Problemy na miejscu
Jeżeli podczas pobytu zauważymy, że warunki określone w umowie nie są przez biuro spełniane, można już wtedy składać reklamacje u osoby reprezentującej organizatora, np. u pilota wycieczek. Klient może też zgłosić reklamacje u samego organizatora niezależnie od wcześniejszego zawiadomienia. Ma na to 30 dni.
Organizator, który nie wykonuje przewidzianych w umowie usług jest zobowiązany do wykonania świadczeń zastępczych, bez obciążania klienta dodatkowymi kosztami. Jeżeli ich jakość jest niższa od jakości usług określonej w programie, klient może żądać obniżenia ceny imprezy turystycznej.
Z pomocą turystom
Jeżeli biuro podroży, z którym udaliśmy się na wakacje, utraci płynność finansową, beneficjentem posiadanego przez niego zabezpieczenia finansowego jest marszałek województwa, który uruchamia procedurę składania roszczeń przez poszkodowanych klientów. Należy pamiętać, że w razie nagle organizowanych powrotów powinniśmy pozostawać w stałym kontakcie z rezydentem bądź pilotem, nie oddalać się od grupy i mieć możliwość kontaktowania się z pracownikami konsulatów i ambasad.
Warto zanotować i zabrać ze sobą ważne numery telefonów
* Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej (wykaz na stronie
www.msz.gov.pl);
* Konsulat (wykaz na stronie www.msz.gov.pl);
* Urząd Marszałkowski województwa na terenie którego zarejestrowane jest biuro podróży
Na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych znajdują się też ostrzeżenia dla podróżujących oraz poradnik „Polak za granicą”.
Planujesz wakacje? Przeczytaj czego unikać wykupując wycieczkę w biurze podróży
Wasze opinie
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Zobacz również
Biuro podróży R’Tour niewypłacalne
GTI Travel ogłasza upadłość
Sąd ogłosił upadłość biura podróży Sky Club
Marszałkowie nie będą sprowadzać z zagranicy turystów
Problemy biura podróży Filiz
Upadek biura podróży Summerelse: Pierwsi turyści wracają do domu
Upadło biuro podróży Blue Rays: 414 osób utknęło za granicą
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |