Miejski Zakład Komunikacji w Ostrołęce planuje zakup dwóch autobusów o napędzie elektrycznym - poinformował portal INFOBUS.PL. To pierwszy przetarg w Polsce na pojazdy właśnie tego typu. Szacunkowa wartość inwestycji to 3,5 miliona złotych netto.
Zakup nowoczesnych pojazdów jest możliwy, dzięki dotacji unijnej, jaką MZK Ostrołęka otrzymał w ramach projektu „Wzrost jakości usług transportu publicznego, świadczonych przez MZK Sp. z o.o. w Ostrołęce poprzez kompleksowe działania inwestycyjne”. Autobusy wyjadą na ulice Ostrołęki w drugiej połowie 2015 roku.
- Zdecydowaliśmy się na taki zakup m.in. ze względu na oszczędności, jakie niesie za sobą technologia stosowana w autobusach o napędzie elektrycznym. Koszt utrzymania takich pojazdów są o około 70% niższe niż w przypadku napędu spalinowego. Nie bez znaczenia jest także aspekt ekologiczny. Autobusy te nie emitują szkodliwego dwutlenku węgla oraz są niemal bezgłośne – mówił nam pod koniec 2013 roku Ryszard Chrostowski, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji Spółka Z O.O. w Ostrołęce.
Preferowane parametry techniczne:
- długość –8-9 m;
- szerokość –2,4-2,55 m;
- wysokość –3,4 m z urządzeniem klimatyzacyjnym miejsca kierowcy i bateriami;
- pojemność –nie mniej niż 60 miejsc;
- liczba miejsc siedzących –minimum 22 miejsc;
- układ drzwi 1-2-0;
- silnik elektryczny –asynchroniczny, usytuowany z tyłu pojazdu, napędzający koła tylne, o mocy ok. 155 kW, chłodzony cieczą lub powietrzem;
- rekuperacja energii –pojazd ma być wyposażony w odzyskiwanie energii w trakcie hamowania pojazdu, uruchomianie dźwignią pod kierownicą lub pedałem hamulca;
- akumulatory –o pojemności nie mniej niż 150 kWh. Zalecane ich umiejscowienie na dachu lub z tyłu pojazdu, równomiernie na całej długości pojazdu;
- żywotność baterii –minimalna ilość cykli ładowania nie mniej niż 4000, bez spadku pojemności baterii;
- ładowanie baterii –typu Plug-In z standardowej sieci elektrycznej 3x400V o natężeniu 32-63 A. Gniazdo ładowania baterii dostępne po otwarciu klapy;
- pozostałe wymagania to: elektryczny kompresor i elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.
MZK Ostrołęka przy wyborze najkorzystniejszej oferty kierował się będzie kryteriami:
- Cena oferty - 80 %
- Parametry techniczno-eksploatacyjne- 16 %
- Zużycie energii elektrycznej - 4%.
Otwarcie ofert zaplanowano na 12 sierpnia. Obecnie wymagania MZK spełnia tylko jeden elektrobus oferowany na polskim rynku. To AMZ CitySmile 8,5E, który niedawno miał swoją premierę w Łodzi.
/źródło: infobus.pl, własne/
Pierwszy tego typu przetarg w Polsce! MZK Ostrołęka kupuje dwa elektrobusy
Zobacz również
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |