Rada miasta Ostrołęki przyjęła stanowisko w sprawie rządowych planów rezygnacji z realizacji połączenia kolejowego, tak zwanej szprychy kolejowej łączącej Giżycko-Orzysz-Pisz- Łomża-Ostrołęka-Warszawa w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Trzecia szprycha kolejowa do Centralnego Portu Komunikacyjnego miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK. Niedawno ta inwestycja stanęła pod znakiem zapytania, gdyż premier Donald Tusk poinformował, że rząd rezygnuje z koncepcji budowy linii kolejowych do CPK. Poinformowano natomiast o tzw. koncepcji "Y", czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia. W dodatku Ostrołęki nie ma na mapie pospiesznych czy ekspresowych linii w Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy.
Ostrołęka bez szprychy CPK? Radna chce, by władze miasta wystąpiły z apelem do rządu
Radna Magdalena Jaworowska (PiS) zaapelowała do prezydenta Ostrołęki o podjęcie działań w sprawie tzw. szprychy CPK, która miała przechodzić przez Ostrołękę, ale plany te mają być zweryfikowane przez…
Kolejne samorządy przyjmują stanowiska dotyczące poparcia tej inwestycji. Lobbują za nią również posłowie - i to nie tylko ci ostrołęccy. Z interpelacją do ministra ws. linii kolejowej z Ostrołęki wystąpili też posłowie Konfederacji Krzysztof Bosak i Michał Wawer.
Presja ma sens? Fala poparcia dla szprychy kolejowej CPK z Ostrołęki
Kolejne samorządy podpisują petycję do premiera Donalda Tuska i innych ważnych urzędników państwowych, którzy odpowiadają za plany dotyczące linii kolejowej Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko. Inwestycja…
Dziś stanowisko przyjęła (19 głosów za, brak wstrzymujących i przeciwnych) rada miasta Ostrołęki. Ma być wysłane do premiera Donalda Tuska, szefa MON Władysława Kosiniaka-Kamysza i ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka.
Paweł Niewiadomski zwrócił uwagę, że rozmawiał o tym z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem i marszałkiem woj. mazowieckiego Adamem Struzikiem. "Pracujemy w zaciszu, ale staramy się pracować, aby ta koncepcja linii kolejowej znalazła uznanie" - dodał prezydent. Radny Ryszard Żukowski (PiS) podziękował prezydentowi Pawłowi Niewiadomskiemu za bardzo szybkie podjęcie decyzji.
STANOWISKO RADY MIASTA OSTROŁĘKI:
W ramach projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego planowana była również budowa sieci linii kolejowych tzw. szprych. Jedną z sieci była linia na trasie Giżycko-Orzysz- Pisz-Łomża-Ostrołęka-Warszawa-CPK. W ocenie samorządu miasta Ostrołęki, jest to bardzo ważna i strategiczna dla mieszkańców tego regionu inwestycja. Realizacja tego zadania, jest ogromną szansą na przyspieszenie rozwoju Ostrołęki oraz likwidację wykluczenia komunikacyjnego naszych mieszkańców. Należy podkreślić, że jest to pierwszy od 30 lat, program budowy linii kolejowych w zakresie przewozów pasażerskich i innych, który jest w pełni uzasadniony zarówno pod względem gospodarczym, ekologicznym, społecznym, jak również obronnym - z uwagi na podjęte już działania zmierzające do utworzenia w Ostrołęce jednostki wojskowej.
Dlatego też, samorząd Ostrołęki z niedowierzaniem i niepokojem przyjął informację Prezesa Rady Ministrów o modyfikacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, polegającej na rezygnacji z budowy szprychy biegnącej Giżycka do Warszawy. Przez podjęcie takiej decyzji, zabiera się ostrołęczanom, na następne dziesięciolecia, szansę na wygodniejsze podróżowanie w celach turystycznych, na lepszy rozwój ich firm, przedsiębiorstw, zabiera się szansę na szybszą komunikację do Warszawy – miasta, które jest ośrodkiem lepiej płatnej pracy, kształcenia się, dóbr kultury i sztuki, czy też rozrywki. Obecnie podróż z Ostrołęki do Warszawy zajmuje dwie i pół godziny, co zniechęca mieszkańców do korzystania z tego środka transportu i wymusza przejazd samochodem. Takie podróżowanie jest nieekologiczne i nieekonomiczne. Po wybudowaniu szprychy podróż będzie trwała tylko godzinę.
Rada Miasta Ostrołęki wnosi o kontynuowanie budowy połączenia kolejowego, tak zwanej szprychy kolejowej łączącej Giżycko-Orzysz-Pisz-Łomża-Ostrołęka-Warszawa-CPK i nie odbieranie szans na rozwój cywilizacyjny naszego miasta i regionu.