Uchwała "Ostrołęka wolna od plastiku" wpisała się w nasze przyzwyczajenia, jeżeli chodzi o miasto i jednostki podległe - uważa radny Paweł Niewiadomski, który - podobnie jak pozostali radni - głosował za przyjęciem informacji z dotychczasowych działań w ramach kampanii.
Podczas czwartkowej sesji radni przyjęli informację z działań prowadzonych w ramach kampanii "Ostrołęka wolna od plastiku" od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 roku.
Uchwała "Ostrołęka wolna od plastiku" wpisała się w nasze przyzwyczajenia, jeżeli chodzi o miasto i jednostki podległe. Widac, że kolejne sprawozdania wskazują, że obraliśmy bardzo dobry kierunek, jeżeli chodzi o ograniczanie czy zliwkidowanie przedmiotów wytworzonych z plastiku. Jesteśmy jednym z miast, gdzie to bardzo dobrze funkcjonuje. Mieć należy tylko nadzieję, że kolejne sprawozdanie w grudniu będzie jeszcze bardziej optymistyczne
- komentował radny Paweł Niewiadomski z klubu radnych Nasza Ostrołęka. O postępach w kampanii pisaliśmy tutaj i tutaj.
Kampania "Ostrołęka wolna od plastiku", która została przyjęta w czerwcu 2019 roku, powinna w szczególności polegać na:
1) wyeliminowaniu z użytku jednorazowych toreb, torebek, talerzy, tacek sztućców, kubeczków, słomek wykonanych z tworzyw sztucznych i zastąpienie ich wielorazowymi odpowiednikami lub jednorazowymi produktami ulegającymi kompostowaniu lub biodegradacji;
2) zaprzestaniu dokonywania zakupów wody w butelkach plastikowych i zastąpienie ich wodą w opakowaniach szklanych, bądź też w opakowaniach wielokrotnego użytku;
3) wyeliminowaniu ze stosowania na wydarzeniach organizowanych i współfinansowanych przez Urząd Miasta Ostrołęki jednorazowych plastikowych produktów i zastępowania ich produktami ulegającymi kompostowaniu lub biodegradacji;
4) nie wykorzystywaniu w promocji Miasta Ostrołęki gadżetów i materiałów, które nie są biodegradowalne lub nie mogą podlegać wielokrotnemu recyklingowi, z dążeniem do rezygnacji z gadżetów plastikowych;
5) przeprowadzenia przeglądu wszystkich dostawców oraz w miarę możliwości, zobowiązanie do stosowania do pakowania swoich produktów w opakowania inne niż plastikowe;
6) stosowania „zielonych zamówień” w przygotowywanych postępowaniach przetargowych i postępowaniach w ramach regulaminu zamówień publicznych, mających na celu eliminowanie zakupu i stosowania plastikowych produktów i zastępowanie ich produktami podlegającymi biodegradacji lub nadających się do wielokrotnego recyklingu z dążeniem do wyeliminowania produktów z syntetycznych materiałów sztucznych;
7) podejmowania działań promocyjnych i edukacyjnych zachęcających do zaprzestania stosowania plastikowych produktów i zastępowania ich produktami ekologicznymi.