Przedstawiciel handlowy telekomunikacji Novum z Rzekunia nakłonił 80-letnią panią Leokadię do podpisania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Umowa zawiera szereg uchybień prawnych. Uważaj na przedstawicieli tej firmy!
Do naszej redakcji zgłosił się pan Jacek z Ostrołęki, który oburzony jest zachowaniem handlowców z telekomunikacji Novum z Rzekunia. 26 listopada do babci pana Jacka, mieszkającej samotnie w jednej z małych miejscowości w gm. Miastkowo, weszły dwie osoby. Jak relacjonuje pani Leokadia, weszli nie pukając potem poprosili o ostatni opłacony rachunek za telefon. Kiedy pani Leokadia poszła do pokoju poszukać rachunku obaj ruszyli za nią.
- Bałam się ponieważ było to dwóch młodych mężczyzn, a ja mieszkam sama. Panowie zapewnili, że jak podpisze umowę to będę płaciła mniejsze rachunki za telefon. - opowiada pani Leokadia.
- Zaraz po tym zdarzeniu zadzwoniłam do wnuka, żeby zobaczył co to za umowa i czy na pewno będę płaciła taniej za telefon - dodaje.
Po sprawdzeniu umowy okazało się, że kobieta będzie miała droższy abonament niż dotychczas. Wnuczek postanowił zgodnie z przepisami, odstąpić od umowy w ciągu 10 dni. I tu pojawił się problem.
- Nie bardzo wiedziałem jak odstąpić od umowy, która nie ma ani daty podpisania ani nr umowy - relacjonuje pan Jacek. - Pojechałem więc do firmy Novum i poprosiłem o oryginał umowy, która została podpisana z babcią. O dziwo po 3 dniach od podpisania umowy, dokument nie trafił do sekretariatu firmy, a pracownik zaproponował żebym dowiedział się w następnym tygodniu. Po kilku dniach wróciłem a oryginalnej umowy nadal nie było. Dodam, że na odstąpienie od umowy klient ma prawo tylko w ciągu 10 dni od jej podpisanie. - pisze nasz czytelnik.
Umowę pani Leokadii z telekomunikacją Novum pokazaliśmy Andrzejowi Bednarczykowi - Rzecznikowi Praw Konsumenta z UM. Ten wykazał w niej szereg nieprawidłowości.
Oprócz wspomnianego braku numeru i daty, umowa nie ma również daty rozpoczęcia świadczenia usługi oraz danych reprezentanta NOVUM S.A.
Ponadto w umowie brak jest informacji o możliwości odstąpienia od umowy w trybie art. 2 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. (Dz. U. Nr 22, poz. 271 z dnia 31 marca 2000 r. ze zm.) oraz nie dołączono do niej wzoru oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
Dodatkowo oświadczenia abonenta z paragrafu 4 nie mogą stanowić treści umowy - winny być umieszczone na końcu, po podpisie pod treścią umowy i ewentualnie podpisane oddzielnie.
Czytaj: UOKiK: 2 mln kary dla TelePolska i Telekomunikacja Novum
Ponad 1,3 mln kary dla telekomunikacji Novum
W maju 2013 prezes UOKiK za naruszenie przez Telekomunikacja Novum zbiorowych interesów konsumentów nałożył na spółkę ponad 1,3 mln zł kary. Chodzi m.in. o praktykę polegającą na nie dopełnieniu obowiązku przekazywania konsumentom, z którymi spółka zawarła umowę poza lokalem przedsiębiorcy (np. podczas domowej wizyty akwizytora), wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Zgodnie z prawem, przedsiębiorca, który zawiera umowy poza lokalem, musi obowiązkowo poinformować konsumenta na piśmie o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Powinien też wręczyć klientowi wzór formularza ułatwiającego rezygnację z kontraktu.
Ciekawi nas czy pracownicy firmy odnajdą oryginał umowy pani Leokadii. Do sprawy będziemy wracać.
Co sądzicie o praktykach stosowanych przez przedstawicieli handlowych telekomunikacji Novum?
Ostrołęka: Uwaga na przedstawicieli handlowych telekomunikacji Novum!
Zobacz również
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |