Atak oszustów w Ostrołęce! Próbowali wyłudzić dane osobowe i dobrać się do oszczędności na kontach bankowych. Wywierając presję usiłowali nakłonić do wykonania konkretnych czynności.
W środę wieczorem policjanci z Ostrołęki otrzymali niepokojące zgłoszenie dotyczące wzmożonej aktywności oszustów próbujących wykraść poufne dane od mieszkańców.
Do 35-latki zadzwonił mężczyzna ze wschodnim akcentem, który przedstawił się za pracownika banku. Podczas rozmowy poinformował ostrołęczankę o rzekomym wycieku jej danych osobowych i próbie zaciągnięcia na nią pożyczki. Oszust próbował wyłudzić od niej dane wrażliwe w postaci, m.in. numeru pesel. Następnie fałszywy pracownik banku wysłał mieszkance naszego miasta z banku w którym kobieta posiada rachunek bankowy link wraz z pinem i kodem do połączenia z działem technicznym.
- informuje komisarz Tomasz Żerański, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Ostrołęce.
35-latka nie dała się nabrać oszustom. Pomimo poleceń fałszywego pracownika banku zignorowała nadesłany link i go nie otworzyła. To właśnie dzięki jej ostrożności nie została oszukana, a w efekcie nie straciła wszystkich zgromadzonych oszczędności.
Policja ostrzega - zachowajmy ostrożność w kontaktach z obcymi osobami
Oszuści wyspecjalizowali się w oszustwach internetowych. Ich metody cały czas ewoluują aby mniej znanym sposobem złowić kolejną ofiarę. Jedną z popularniejszych w ostatnim czasie metod jest oszustwo na „pracownika banku”. Dlatego gdy dzwoni ktoś obcy wykaż się rozsądkiem i ograniczonym zaufaniem.
W przypadku, gdy dzwoni do nas osoba przedstawiająca się za pracownika banku najlepiej rozłączyć połączenie i samemu zadzwonić do banku, ale nie na numer, który podaje nam rozmówca, ale ten, który mamy np. zapisany do naszego banku od lat. Ostrzeżmy jak najszybciej naszą rodzinę i znajomych przed tego rodzaju zagrożeniem.
Ważne: pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS, jak i nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta. Nie polecają przelania środków bankowych na wskazane przez konsultanta konto, ani też nie wysyłają podejrzanych linków. Jeżeli spotkamy się z taką sytuacją możemy być pewni, że mamy do czynienia z próbą oszustwa. Jeżeli nie jesteś pewien/ pewna z kim rozmawiasz pójdź do placówki danego banku i tam porozmawiaj z pracownikami banku.