Ponad 18 kilometrów dróg przebiegających przez Ostrołękę zostało poddanych analizie dotyczącej hałasu. W raporcie wskazano osiem ulic, które są najbardziej zagrożone hałasem.
Strategiczna mapa hałasu dla głównych dróg na terenie miasta Ostrołęki to dokument, który przygotowała firma z Krosna (podwykonawcami były firmy z Krakowa i Złoczewa) dla Miasta Ostrołęki. Opracowanie powstało rok temu, ale ze względu na swoje wnioski jest wciąż aktualne.
- Zmiana natężenia ruchu w porównaniu do 2017 r. na sieci głównych dróg wskazuje, że praktycznie na wszystkich odcinkach nastąpił znaczny wzrost natężenia ruchu - czytamy we wnioskach. W raporcie zapisano, że "problemem miasta jest przede wszystkim brak obwodnicy i przechodzenie ruchu tranzytowego przez miasto".
Miasto planuje realizację zadania pn. „Budowa południowej obwodnicy miasta Ostrołęki wraz z budową obiektu mostowego przez rzekę Narew”. Głównym celem inwestycji jest budowa trasy obwodnicy śródmiejskiej łączącej drogę krajową przy rondzie im. mjr. Zygmunta Szendzielarza „Łupaszki” z ul. Goworowską przy rondzie im. Jana Radomskiego w Ostrołęce wraz z obiektem mostowym przez rz. Narew. Spodziewanym efektem inwestycji jest podniesienie zewnętrznej i wewnętrznej dostępności komunikacyjnej regionu. Realizacja projektu, którego zasadniczym elementem jest budowa przeprawy mostowej wraz z drogami dojazdowymi przyczyni się do poprawy komunikacji dróg miejskich z odciążeniem ruchu drogowego m.in. na moście A. Madalińskiego, podniesienia poziomu bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego na terenie miasta, stworzenia spójnego systemu komunikacji z pozostałą siecią dróg krajowych i miejskich. Budowa obwodnicy w jakimś stopniu wpłynie także na zmniejszenie ruchu na drodze krajowej 61 od ronda im. „Łupaszki”.
Wniosek z ub. r. był jednak jednoznaczny: - Na tym etapie zakłada się, że obwodnica nie powstanie w ciągu najbliższych 5 lat. Stąd w ciągu najbliższych 5 lat nie zakłada się istotnych zmian natężenia ruchu na drogach objętych mapą hałasu.
Podsumowując, w okresie 5 lat od sporządzenia mapy hałasu nie przywiduje się działań, które wpłyną na zmianę poziomu hałasu w otoczeniu dróg objętych mapą. W okresie 6-10 lat od sporządzenia mapy powstanie ww. obwodnica.
Analizą objęto 18,122 km dróg głównych przebiegających przez miasto. Wskazano, że głównym źródłem hałasu na analizowanym obszarze są pojazdy poruszające się po drodze krajowej nr 61 i 53, a także po drodze wojewódzkiej 627 i głównych drogach powiatowych.
Analiza wyników wskazuje, że tereny najbardziej zagrożone hałasem występują na odcinkach:
- ul. Warszawska (od ul. Grabowej do ul. Wierzbowej oraz od ul. Brzozowej do ul. Akacjowej),
- ul. S. Konwy (od granicy miasta do ul. Słonecznej),
- ul. Mostowa (od ul. Szpitalnej do ul. gen. L. Bogusławskiego),
- ul. R. Traugutta (od ul. ul. gen. L. Bogusławskiego do ul. S. Kijaka),
- ul. Łomżyńska (od ul. Energetycznej do granicy miasta),
- ul. 11 Listopada (od ul. dr. A. Kuklińskiego do alei Solidarności),
- ul. Ostrowska (od ul. Przemysłowej do ul. Kaczyńskiej),
- ul. J. Słowackiego (od ul. Kaczyńskiego do granicy miasta).