„Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych” to projekt systemowy skierowany do uczniów klas I-III szkół podstawowych, realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, przygotowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego oraz Komisją Europejską.
Działania projektowe mają zapewnić każdemu uczniowi z klas I-III szkoły podstawowej (w tym sześciolatkom) bogatą ofertę zajęć dodatkowych, zgodną z indywidualnymi potrzebami oraz możliwościami edukacyjnymi i rozwojowymi.
W ramach projektu, w latach 2010-1013 organy prowadzące szkoły podstawowe mogą pozyskać ze środków unijnych co najmniej 30 tysięcy złotych na doposażenie bazy dydaktycznej oraz na organizację dodatkowych zajęć pozalekcyjnych. Fundusze te pomogą szkołom podstawowym we wdrożeniu programu wspomagającego edukację. Dadzą one szansę na indywidualną pracę z dzieckiem w celu wspierania jego osobistego rozwoju.
W ramach projektu szkoły otrzymają wsparcie na:
a) Zajęcia dodatkowe wspierające indywidualizację procesu dydaktycznego, w zależności od rozpoznanych potrzeb uczniów klas I-III szkół podstawowych, a w szczególności:
- zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji,
- zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych,
- zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy,
- zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej,
- gimnastykę korekcyjną dla dzieci z wadami postawy,
- specjalistyczne zajęcia terapeutyczne (np. hipoterapię, muzykoterapię czy dogoterapię) dla dzieci niepełnosprawnych,
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów wybitnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych (np. prowadzenie obserwacji przyrodniczych).
Zajęcia dodatkowe mogą być kontynuacją indywidualizacji pracy z uczniem w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych wspierających indywidualizację procesu dydaktycznego, w zależności od rozpoznanych potrzeb uczniów klas I-III szkół podstawowych. Muszą być one skierowane do tego ucznia/uczennicy, bądź grupy uczniów/uczennic, którzy wykazują szczególne uzdolnienia bądź dysfunkcje.
b) Materiały dydaktyczne wynikające z procesu indywidualizacji oraz specjalistyczny sprzęt (np. specjalistyczne oprogramowanie czy pakiety do diagnozowania i korygowania dysfunkcji i dysharmonii rozwojowych, takich jak wady wymowy, dysleksja, wady postawy czy zaburzenia koordynacji ruchowej), odpowiednio do rozpoznanych potrzeb i zaplanowanych zajęć dodatkowych.
- Szkoły małe, liczące w klasach I-III od 1 do 69 uczniów: 30 000 zł;
- Szkoły duże, liczące w klasach I-III nie mniej niż 70 uczniów: dofinansowanie stanowi iloczyn liczby uczniów w klasach I-III i kwoty 453,30 zł.
W projekcie weźmie udział sześć szkół podstawowych z Ostrołęki. Są to SP 2, SP 3, SP 4, SP 5, SP 6 i SP 10.
W ramach projektu w w/w szkołach realizowane będą następujące zajęcia:
- dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji (510 godz. zajęć),
- dla uczniów z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych (90 zajęć),
- zajęcia rozwijające zainteresowania matematyczno-przyrodnicze (360 zajęć),
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych artystycznie (270 zajęć),
Ponadto w SP 2 i SP 6 prowadzona będzie gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna (180 zajęć),
w SP 2 zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych językowo (30 zajęć), w SP 10 specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla uczniów z zaburzeniami integracji sensorycznej (60 zajęć). Łącznie w odpowiedzi na problemy zdiagnozowane na potrzeby projektu przeprowadzonych zostanie 1.800 godz. zajęć.
Budżet projektu wynosi ogółem 514.546,97 zł, z czego 108.000 zł przeznaczona zostanie na zajęcia dodatkowe, a 406.546,97 zł na doposażenie bazy dydaktycznej w szkołach.
Ostrołęckie szkoły dostaną pół miliona na dodatkowe zajęcia
Zobacz również
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |