Chcesz otworzyć własną firmę, jednak nie wiesz, jak zaplanować kolejne działania składające się na uruchomienie działalności gospodarczej, a także - jak realistycznie ocenić szanse całego przedsięwzięcia? W naszym artykule znajdziesz praktyczne wskazówki, które ułatwią Ci przebrnięcie przez wszystkie formalności związane ze startem Twojego biznesu.
Etap I - planowanie
Jeśli przymierzasz się do założenia własnej działalności gospodarczej, w pierwszej kolejności powinieneś oszacować koszty związane z uruchomieniem firmy. Pamiętaj, że w początkowym okresie będziesz musiał się liczyć z wieloma wydatkami, zadbaj więc o odpowiednie rezerwy finansowe.
Oceń również skalę ryzyka związanego z prowadzeniem biznesu w takiej a nie innej branży. Twoja firma stanie się częścią rynku kształtowanego przez wiele czynników, między innymi przez konkurencję. Dlatego przeanalizuj oferty firm, które działają w Twoim bezpośrednim otoczeniu biznesowym i odpowiedz sobie na kilka pytań: W jaki sposób przyciągają one klientów? Jakie są ich silne i słabe strony? Czy jestem w stanie zaproponować klientom atrakcyjniejsze warunki od swoich konkurentów? Na czym te "atrakcyjniejsze warunki" miałaby polegać (niższe ceny, bogatszy asortyment, wyższa jakość produktów)?
W następnej kolejności wybierz formę działalności (jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka z o.o., spółka jawna) i zastanów się nad formą opodatkowania. Przeanalizuj, jaki sposób rozliczeń z fiskusem będzie w Twoim przypadku najbardziej optymalny: skala podatkowa, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, karta podatkowa lub podatek liniowy? Każda z tych metod ma swoje wady i zalety, ma również decydujący wpływ na wysokość podatku, który będziesz musiał odprowadzać do urzędu skarbowego. Dobrze przemyśl tę kwestię, bo to właśnie od niej będzie zależeć, ile pieniędzy będziesz musiał oddać fiskusowi. Przy okazji sprawdź, czy będziesz musiał zarejestrować się jako czynny płatnik VAT-u (nie musisz tego robić, jeśli zamierzasz sprzedawać wyłącznie towary i usługi zwolnione z VAT lub Twoja sprzedaż nie przekroczy limitu 200 tys. zł rocznie).
Etap 2 - pozostałe formalności
Zanim wpiszesz swoją firmę do ewidencji i zaczniesz działać jako nowy podmiot gospodarczy, wykonaj dodatkowo poniższe działania:
- wybierz kod PKD - jest to pięcioznakowy symbol, określający rodzaj prowadzonej działalności. Każdy przedsiębiorca rejestrujący własną firmę musi wybrać przynajmniej jeden kod PKD i wpisać go do formularza CEIGD.
- wymyśl nazwę firmy, a następnie upewnij się, czy inne przedsiębiorstwo działające w Twoim rejonie i w Twojej branży nie funkcjonuje pod identyczną marką lub czy dana nazwa nie jest prawnie zastrzeżona.
- zdecyduj się, pod jakim adresem będziesz prowadził działalność gospodarczą i gdzie znajdować się będzie siedziba firmy. Ważne! do nieruchomości, której adres zgłosisz do CEIDG, musisz posiadać tytuł prawny. Może to być np. prawo własności (współwłasności) lokalu, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu bądź też umowa najmu, dzierżawy lub użyczenia,
- sprawdź, czy Twoja firma musi mieć pieczątkę, kasę fiskalną oraz konto bankowe.
W wyborze rachunku może Ci pomóc ranking kont firmowych. Tego typu zestawienie znajdziesz na stronach profesjonalnych serwisów finansowych zajmujących się tematyką bankową. Korzystając z tego rozwiązania szybko sprawdzisz, ile w danym banku wynosi miesięczna opłata za prowadzenie konta i kartę, wypłaty środków z bankomatów czy wpłaty gotówki w oddziale. Słowem, w jednym miejscu znajdziesz wszystkie podstawowe opłaty pobierane przez poszczególne banki, dzięki czemu bardzo szybko porównasz ich oferty.
Niekiedy założenie firmy wiąże się także ze zdobyciem licencji, odrębnego zezwolenia, koncesji lub wpisu do rejestru działalności regulowanej. Na szczęście, te pozwolenia możesz zdobyć już po rejestracji w CEIDG.
Etap 3 - rejestrowanie firmy w CEIDG
Jeszcze kilka lat temu otwieranie działalności gospodarczej wiązało się z wizytą w różnych instytucjach. Przedsiębiorca rozpoczynający przygodę z biznesem musiał odwiedzić urząd miasta, ZUS oraz urząd skarbowy i wypełnić w każdym z tych miejsc odrębne formularze. Obecnie możliwe jest założenie firmy online za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to urzędowy rejestr przedsiębiorców prowadzących w Polsce działalność gospodarczą w formie JDG lub spółki cywilnej.
We wniosku o wpis do rejestru musisz podać następujące dane:
- imię, nazwisko, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości,
- PESEL, numer NIP i REGON (jeśli zostały nadane),
- adres zamieszkania oraz inne adresy związane z zakładaną działalnością gospodarczą,
- nazwę zakładanej firmy (w tym nazwę skróconą),
- kody PKD,
- liczbę pracowników, których planujesz zatrudnić,
- datę rozpoczęcia działalności,
- informacje o ubezpieczeniu w ZUS lub KRUS,
- dane urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce Twojego zamieszkania,
- dane podmiotu prowadzącego Twoją dokumentację firmową,
- informacje o rachunku bankowym, na który US będzie zwracał nadpłatę podatku dochodowego.
Jeśli nie masz NIP ani REGON, to Twój wniosek o wpis do ewidencji będzie jednocześnie wnioskiem o ich nadanie. Oba numery zostaną automatycznie dodane do wpisu - NIP w ciągu 1 dnia roboczego, REGON w ciągu 7 dni. I jeszcze jedno - dane Twojej firmy z wniosku zostaną przekazane do ZUS i urzędu skarbowego, nie musisz więc osobiście odwiedzać obu tych instytucji.
artykuł sponsorowany