eOstroleka.pl
Region,

Nowe pociągi dla Kolei Mazowieckich

REKLAMA
zdjecie 6189
fot. Koleje Mazowieckiefot. Koleje Mazowieckie
REKLAMA

27 kwietnia br. Koleje Mazowieckie zawarły ze spółką Stadler Polska piątą, ostatnią już umowę wykonawczą przewidzianą w rekordowym kontrakcie ramowym z 2018 roku. Podpisana umowa dotyczy dostawy 16 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT. Oznacza to, że już w drugiej połowie 2023 roku Koleje Mazowieckie będą posiadały komplet 61 nowoczesnych, niezawodnych i komfortowych pojazdów FLIRT wyprodukowanych w siedleckim zakładzie Stadlera.

Finalizujemy największy w historii spółek kolejowych kontrakt na zakup nowoczesnych pociągów. Przed nami ostatnia dostawa 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT. Ten projekt to ogromne wyzwanie i rekordowa kwota przeznaczona na jego realizację. Aż 96 mln zł stanowiły środki unijne w ramach naszego programu regionalnego – podkreśla marszałek Adam Struzik.

W styczniu 2018 r. została podpisana umowa ramowa na dostawę 61 pięcioczłonowych, nowoczesnych, elektrycznych zespołów trakcyjnych ER 160 FLIRT. Umowa opiewa na kwotę ponad 2 mld zł i dotyczy zakupu 6 pojazdów FLIRT w ramach RPO WM 2014-2020 oraz kolejnych 55 szt. pojazdów tego typu przy wsparciu środków unijnych w ramach POIiŚ 2014-2020.

Jak zauważa przewodniczący rady nadzorczej spółki Koleje Mazowieckie Waldemar Kuliński samorząd województwa od lat sukcesywnie wymienia tabor Kolei Mazowieckich i modernizuje ten dotychczasowy. 

Wszystko z myślą o mieszkańcach Mazowsza, którzy codziennie korzystają z tego środka transportu, aby dotrzeć do pracy, szkoły czy do lekarza. Wygoda, komfort i bezpieczeństwo – to wszystko sprawia, że pociągi Kolei Mazowieckich wybiera coraz więcej podróżnych.

Wartość dofinansowania w ramach RPO WM 2014-2020 to ponad 96 mln zł, czyli 79 proc. wartości projektu. Kolejne dofinansowanie pochodzi z POIiŚ 2014-2020 i wynosi prawie 568 mln zł, co stanowi 50 proc. dofinasowania pozostałych umów wykonawczych. Natomiast wartość dofinansowania z POIiŚ 2014-2020, właśnie podpisanej, ostatniej umowy wykonawczej wynosi ponad 168 mln zł.

To dzięki środkom unijnym Koleje Mazowieckie realizują ten rekordowy kontrakt. Inwestycje taborowe to jeden z ważniejszych czynników decydujących o dynamicznym rozwoju spółki – jednego z najnowocześniejszych pasażerskich przewoźników regionalnych. Nowe pojazdy to nowa jakość zarówno dla podróżnych, jak i dla naszych pracowników, szczególnie dla pracowników drużyn trakcyjnych i konduktorskich. Cieszę się, że realizacja tego kontraktu, pomimo trudnej sytuacji zarówno tej związanej z pandemią, a teraz z wojną w Ukrainie, szczęśliwie dobiega końca. Przed spółką kolejne, ambitne plany, które sądząc po zaangażowaniu naszych pracowników, będą sukcesywnie realizowane – powiedział Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

W ramach czterech umów wykonawczych podpisanych w poprzednich latach, na dostawę w sumie 45 pojazdów, spółka Stadler Polska wyprodukowała i przekazała Kolejom Mazowieckim już 29 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które były sukcesywnie wprowadzane do eksploatacji. Dostarczone pojazdy obsługują połączenia kolejowe na następujących trasach: Warszawa - Działdowo, Łowicz - Warszawa – Celestynów z możliwością obsługi stacji Warszawa Rembertów - Zielonka, Skierniewice - Warszawa - Mińsk Mazowiecki.

To kolejny kontrakt realizowany z firmą Stadler. Odebrane dotąd przez nas pojazdy są naprawdę na najwyższym poziomie techniczno - eksploatacyjnym. Bezpieczne, komfortowe i niezawodne. Włączając do eksploatacji ezt ER 160 Koleje Mazowieckie konsekwentnie wdrażają strategię taborową, która zakłada stopniowe wyłączanie z użytkowania najstarszych pojazdów serii EN 57. Te pociągi planujemy wycofać z ruchu najpóźniej w 2027 r. – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.

Jak podkreśla Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska, zawarcie ostatniej umowy wykonawczej z Kolejami Mazowieckimi to istotny punkt finalizacji całego kontraktu.

W 2018 roku, po podpisaniu umowy, przystąpiliśmy do jej realizacji z wielką radością i zapałem. Aby zapewnić odpowiednie zasoby utworzyliśmy w naszym siedleckim zakładzie ponad 250 nowych miejsc pracy. Czas produkcji pierwszych pojazdów FLIRT KM przypadł już na trudny czas pandemii koronawirusa, kiedy musieliśmy mierzyć się z wieloma wyzwaniami, m.in. ze znacznymi utrudnieniami w łańcuchach dostaw. Teraz te problemy są potęgowane wojną w Ukrainie. Mimo wszystkich przeciwności intensywnie pracujemy nad zamówieniami Kolei Mazowieckich i podejmujemy się realizacji piątej umowy. Dziękuję naszemu Klientowi za zaufanie i dobrą współpracę – mówił Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.

Pociągi FLIRT KM to elektryczne zespoły trakcyjne najnowszej generacji – nowoczesne, lekkie, energooszczędne pojazdy z pudłami wykonanymi ze stopów aluminiowych. Są jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Osiągają prędkość 160 km/h. Są wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy FLIRT są w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI).

Pojazdy FLIRT KM zostały wyposażone w pokładowy system ETCS GUARDIA wzorzec 3.4.0 –rozwiązanie Stadlera producenta w ramach joint venture AngelStar powołanego przez Stadlera i spółkę Mermec. Pokładowy system Guardia obsługuje zarówno poziom 1 i 2 ETCS, uzyskał homologację zgodnie z najnowszą wersją TSI CCS 2016/919 i został zintegrowany z systemem SHP.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
listopad 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 28  29  30  31  1 dk2 dk3
dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10
dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17
dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24
dk25 dk26 dk27 dk28 dk29 dk30  1
×