27 kwietnia br. Koleje Mazowieckie zawarły ze spółką Stadler Polska piątą, ostatnią już umowę wykonawczą przewidzianą w rekordowym kontrakcie ramowym z 2018 roku. Podpisana umowa dotyczy dostawy 16 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT. Oznacza to, że już w drugiej połowie 2023 roku Koleje Mazowieckie będą posiadały komplet 61 nowoczesnych, niezawodnych i komfortowych pojazdów FLIRT wyprodukowanych w siedleckim zakładzie Stadlera.
– Finalizujemy największy w historii spółek kolejowych kontrakt na zakup nowoczesnych pociągów. Przed nami ostatnia dostawa 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT. Ten projekt to ogromne wyzwanie i rekordowa kwota przeznaczona na jego realizację. Aż 96 mln zł stanowiły środki unijne w ramach naszego programu regionalnego – podkreśla marszałek Adam Struzik.
W styczniu 2018 r. została podpisana umowa ramowa na dostawę 61 pięcioczłonowych, nowoczesnych, elektrycznych zespołów trakcyjnych ER 160 FLIRT. Umowa opiewa na kwotę ponad 2 mld zł i dotyczy zakupu 6 pojazdów FLIRT w ramach RPO WM 2014-2020 oraz kolejnych 55 szt. pojazdów tego typu przy wsparciu środków unijnych w ramach POIiŚ 2014-2020.
Jak zauważa przewodniczący rady nadzorczej spółki Koleje Mazowieckie Waldemar Kuliński samorząd województwa od lat sukcesywnie wymienia tabor Kolei Mazowieckich i modernizuje ten dotychczasowy.
Wszystko z myślą o mieszkańcach Mazowsza, którzy codziennie korzystają z tego środka transportu, aby dotrzeć do pracy, szkoły czy do lekarza. Wygoda, komfort i bezpieczeństwo – to wszystko sprawia, że pociągi Kolei Mazowieckich wybiera coraz więcej podróżnych.
Wartość dofinansowania w ramach RPO WM 2014-2020 to ponad 96 mln zł, czyli 79 proc. wartości projektu. Kolejne dofinansowanie pochodzi z POIiŚ 2014-2020 i wynosi prawie 568 mln zł, co stanowi 50 proc. dofinasowania pozostałych umów wykonawczych. Natomiast wartość dofinansowania z POIiŚ 2014-2020, właśnie podpisanej, ostatniej umowy wykonawczej wynosi ponad 168 mln zł.
– To dzięki środkom unijnym Koleje Mazowieckie realizują ten rekordowy kontrakt. Inwestycje taborowe to jeden z ważniejszych czynników decydujących o dynamicznym rozwoju spółki – jednego z najnowocześniejszych pasażerskich przewoźników regionalnych. Nowe pojazdy to nowa jakość zarówno dla podróżnych, jak i dla naszych pracowników, szczególnie dla pracowników drużyn trakcyjnych i konduktorskich. Cieszę się, że realizacja tego kontraktu, pomimo trudnej sytuacji zarówno tej związanej z pandemią, a teraz z wojną w Ukrainie, szczęśliwie dobiega końca. Przed spółką kolejne, ambitne plany, które sądząc po zaangażowaniu naszych pracowników, będą sukcesywnie realizowane – powiedział Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
W ramach czterech umów wykonawczych podpisanych w poprzednich latach, na dostawę w sumie 45 pojazdów, spółka Stadler Polska wyprodukowała i przekazała Kolejom Mazowieckim już 29 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które były sukcesywnie wprowadzane do eksploatacji. Dostarczone pojazdy obsługują połączenia kolejowe na następujących trasach: Warszawa - Działdowo, Łowicz - Warszawa – Celestynów z możliwością obsługi stacji Warszawa Rembertów - Zielonka, Skierniewice - Warszawa - Mińsk Mazowiecki.
– To kolejny kontrakt realizowany z firmą Stadler. Odebrane dotąd przez nas pojazdy są naprawdę na najwyższym poziomie techniczno - eksploatacyjnym. Bezpieczne, komfortowe i niezawodne. Włączając do eksploatacji ezt ER 160 Koleje Mazowieckie konsekwentnie wdrażają strategię taborową, która zakłada stopniowe wyłączanie z użytkowania najstarszych pojazdów serii EN 57. Te pociągi planujemy wycofać z ruchu najpóźniej w 2027 r. – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
Jak podkreśla Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska, zawarcie ostatniej umowy wykonawczej z Kolejami Mazowieckimi to istotny punkt finalizacji całego kontraktu.
– W 2018 roku, po podpisaniu umowy, przystąpiliśmy do jej realizacji z wielką radością i zapałem. Aby zapewnić odpowiednie zasoby utworzyliśmy w naszym siedleckim zakładzie ponad 250 nowych miejsc pracy. Czas produkcji pierwszych pojazdów FLIRT KM przypadł już na trudny czas pandemii koronawirusa, kiedy musieliśmy mierzyć się z wieloma wyzwaniami, m.in. ze znacznymi utrudnieniami w łańcuchach dostaw. Teraz te problemy są potęgowane wojną w Ukrainie. Mimo wszystkich przeciwności intensywnie pracujemy nad zamówieniami Kolei Mazowieckich i podejmujemy się realizacji piątej umowy. Dziękuję naszemu Klientowi za zaufanie i dobrą współpracę – mówił Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.
Pociągi FLIRT KM to elektryczne zespoły trakcyjne najnowszej generacji – nowoczesne, lekkie, energooszczędne pojazdy z pudłami wykonanymi ze stopów aluminiowych. Są jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Osiągają prędkość 160 km/h. Są wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy FLIRT są w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI).
Pojazdy FLIRT KM zostały wyposażone w pokładowy system ETCS GUARDIA wzorzec 3.4.0 –rozwiązanie Stadlera producenta w ramach joint venture AngelStar powołanego przez Stadlera i spółkę Mermec. Pokładowy system Guardia obsługuje zarówno poziom 1 i 2 ETCS, uzyskał homologację zgodnie z najnowszą wersją TSI CCS 2016/919 i został zintegrowany z systemem SHP.