Uważajcie na oszustów - w ostatnim czasie przypadki zuchwałych przekrętów odnotowane zostały metodą "na pracownika banku i aplikację mobilną". Oszuści dzwonią z telefonu... takiego samego, jaki ma bank.
Dzwoni telefon - na ekranie wyświetla się numer telefonu z Twojego banku. Dzwoni jednak... oszust. Jak to możliwe? Oszuści znajdują sposoby, by podrobić numer.
Dzwoniący przedstawia się jako pracownik banku i informuje o próbie zmiany danych na koncie i nieautoryzowanych operacjach. "Pracownik banku" chce zweryfikować tożsamość, więc prosi o dane - np. PESEL i nazwisko panieńskie matki lub inne informacje, które później pomogą mu... zainstalować mobilną aplikację na swoim telefonie i podpiąć pod nią konto ofiary. Czasami "pracownik banku" chce, by ofiara sama zalogowała się za pomocą nowej aplikacji albo TeamViewera - narzędzia służącego m.in. do przechwytywania haseł.
To prosta droga, by stracić pieniądze.
Jak ustrzec się oszustów? Eksperci polecają, by - jeżeli mamy wątpliwości, czy rozmawiamy z pracownikiem banku - rozłączyć się i samodzielnie zadzwonić na infolinię. Być może w ten sposób uda nam się uniknąć poważnych kłopotów.