Ostrołęcki sanepid przeprowadził kontrole w placówkach dzieci i młodzieży. Wyniki kontroli wskazują, że w 28% wykryto nieprawidłowości. Choć w większości sytuacja jest dobra, to niektóre placówki mają borykać się z problemami finansowymi.
Kontrole w placówkach dzieci i młodzieży. Nieprawidłowości w 28 proc.
W 2023 r. pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach realizacji zadań związanych z nadzorem nad warunkami sanitarno-higienicznymi placówek dzieci i młodzieży przeprowadzili 151 kontroli sanitarnych. W wyniku kontroli przeprowadzonych w 2023 r. stwierdzono, iż ogółem nieprawidłowości dotyczyły 42 skontrolowanych placówek tj. około 28 % skontrolowanych placówek.
W skontrolowanych placówkach nauczania i wychowania Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostrołęce wydał: 56 decyzji administracyjnych, w tym 31 zmieniających termin wykonania obowiązków; 42 decyzje płatnicze; 6 opinii sanitarnych, do celów rejestracyjnych, dla placówek nowo tworzonych lub zmieniających i rozszerzających działalność; 2 wystąpienia pokontrolne; 14 upomnień; 2 postanowienia o nałożeniu grzywny; oraz 2 tytuły wykonawcze.
Część placówek ma problemy finansowe
Dodatkowo, w ubiegłym roku do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrołęce wpłynęły 4 interwencje, z czego: 2 – uzasadnione, 2 – nieuzasadnione. Interwencje dotyczyły złego stanu sanitarno-higienicznego placówki oraz występowania w placówce wszawicy.
- Analiza danych, uzyskanych w wyniku przeprowadzonych kontroli, pozwala na stwierdzenie, że placówki nauczania, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży na terenie miasta Ostrołęki w znakomitej większości zapewniają swoim wychowankom odpowiednie pod względem higienicznym i zdrowotnym warunki pobytu. Jednakże część placówek boryka się z niewystarczającymi funduszami na utrzymanie właściwego stanu technicznego swoich obiektów. Trudności finansowe były najczęstszą przyczyną wniosków o przedłużenie terminu realizacji obowiązków z administracyjnych decyzji nakazowych. W 2023 roku na 25 wydanych decyzji merytorycznych – 10 było decyzjami prolongującymi termin realizacji nałożonych obowiązków, co stanowi 40 % decyzji nakazowych - informuje sanepid w raporcie.