Regionalny Instrument Terytorialny na Mazowszu to już przeszłość! W ramach programu miał powstać w Ostrołęce trzeci most.
Zgodnie z założeniami trzeci most powstałby w granicach administracyjnych miasta w ciągu drogi wojewódzkiej nr 544 (Ostrołęka – Przasnysz). W projekt zaangażowane są samorządy sąsiadujących powiatów od przasnyskiego po wyszkowski. Partnerami Ostrołęki, którzy wyrazili zainteresowanie takim rozwiązaniem, są powiat ostrołęcki oraz gminy: Olszewo – Borki, Baranowo, Rzekuń i Goworowo. Według wstępnych założeń trasa nowego mostu przebiegałaby na obrzeżach miasta, nieopodal linii kolejowej i dochodziłaby do miejsca włączenia ulicy Pomian z Dzbeninem.
RIT zamiast RIT
Regionalny Instrument Terytorialny zastąpią Regionalne Inwestycje Terytorialne. W nowym programie nadal w każdym subregionie liderem jest główne miasto – Ciechanów, Ostrołęka, Płock, Radom i Siedlce. Dla każdego z tych RIT-ów musi powstać jeden plan działań. Różnica jest przede wszystkim taka, że pieniądze będą dzielone w konkursach. Nie wiadomo też czy wystarczy środków na taki projekt jak budowa mostu w Ostrołęce. Projekty będzie można składać na inwestycje wynikające z planów inwestycyjnych dla subregionów.
Nie będzie pieniędzy na nowy most?
- Jeśli chodzi o zakres inwestycji zgłoszony przez miasto do RIT-u, to pozostajemy przy pierwotnych ustaleniach. Planujemy zagospodarować nabrzeże Narwi oraz zrealizować duży projekt drogowy. Składa się na niego nowa przeprawa mostowa oraz przebudowa dróg wojewódzkich na terenie miasta tj. trzeci etap ul. Witosa, dokończenie Słowackiego i Ostrowskiej, a także budowę ronda na skrzyżowaniu Goworowskiej, Pomian i Brata Zenona (czyli drodze powiatowej).
Na razie wiemy, jaka alokacja jest przewidziana na drogi powiatowe i gminne. Jest to „tylko” 35 mln euro na całe Mazowsze. Mamy gotowy projekt ronda na Goworowskiej. Sądzę, że nabór ogłoszony zostanie na jesieni. Natomiast cały czas czekamy na informację co z drogami wojewódzkimi. Po ostatnim spotkaniu w Urzędzie Marszałkowskim obawiamy się, że suma środków w ogóle do rozdysponowania będzie niewystarczająca na taki duży projekt jak budowa nowego mostu. Zdaję sobie sprawę, że to bardzo ambitny cel naszego samorządu wspierany przez samorządy powiatu ostrołęckiego i sąsiednich gmin. Warunkiem jego realizacji jest większościowy wkład środków z RIT-u. - powiedział nam wiceprezydent Paweł Stańczyk.
Przebieg prac nad nowymi RIT-ami
Do końca pierwszego kwartału samorządy tworzące RIT muszą przekazać do urzędu marszałkowskiego plany inwestycyjne zgodne z zaktualizowanym RPO WM 2014-2020. Zostaną one zweryfikowane przez zespoły robocze i jeśli zajdzie potrzeba – urzędnicy prześlą informację, co należy zmienić, żeby projekty wchodzące w skład planów były zgodne z założeniami RPO WM.
W tym czasie przygotowywane są kryteria konkursowe oraz ramy konkursów – zarówno ogólne, jak i dla działań dedykowanych RIT-om, które później musi zaakceptować Komitet Monitorujący. Dopiero wówczas nastąpi ogłoszenie konkursów. Po zatwierdzeniu przez zarząd list z wybranymi projektami zostaną podpisane umowy.
Nie będzie trzeciego mostu w Ostrołęce! Zmiany w RIT na Mazowszu
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |