Jak ostrołęckie szkoły radzą sobie z nauką zdalną? "Sytuacja w oświacie wywołana pandemią jest niewątpliwie dla nauczycieli dużym wyzwaniem" - uważa prezydent Ostrołęki Łukasz Kulik, podkreślając jednak, że uczniowie nie mają większych problemów z e-lekcjami, a nauczyciele mogą w tej kwestii liczyć na wsparcie.
Duże wyzwanie dla nauczycieli
O sytuację w ostrołęckiej oświacie związaną z epidemią koronawirusa, ze szczególnym naciskiem na edukację zdalną, pytał niedawno radny Koalicji Obywatelskiej i przewodniczący Komisji Oświaty Waldemar Popielarz. Radny stwierdził, że w szkołach "potrzebne jest wsparcie techniczne" w związku z e-lekcjami. Jest już odpowiedź na jego interpelację.
Sytuacja w oświacie wywołana pandemią jest niewątpliwie dla nauczycieli dużym wyzwaniem. W celu wsparcia, nauczyciele zostali poinformowani przez dyrektorów, aby w razie problemów z pracą zdalną, kontaktowali się z pracownikiem administracji zatrudnionym na stanowisku informatyka, z nauczycielami informatyki lub zgłaszali potrzebę zorganizowania zewnętrznego doskonalenia zawodowego dyrektorowi szkoły. Ważną rolę odegrały tu zespoły przedmiotowe, ponieważ wiem, że nauczyciele w obrębie swoich grup przedmiotowych wymieniali się doświadczeniami i doskonalili wewnątrzszkolnie
- poinformował prezydent Łukasz Kulik.
W przypadku zgłaszanych przez nauczycieli problemów technicznych ze sprzętem, w celu udzielenia pomocy, dyrektorzy szkół umożliwiali, przy zachowaniu procedur bezpieczeństwa, prowadzenie zdalnego nauczania w szkole. Nauczyciele mogli liczyć na konkretne rozwiązania ze strony informatyków tam, gdzie pomoc techniczna była konieczna. Obecnie nikt nie zgłasza takiej potrzeby
- dodał.
Uczniowe radzą sobie dobrze
Okazuje się, że uczniowie nie mają problemów z przystosowaniem się do nauki zdalnej.
Uczniowie dobrze radzą sobie ze stosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych. Wszyscy uczniowie szkół ponadpodstawowych uczą się informatyki, posługują na co dzień różnymi urządzeniami mobilnymi i nie zgłaszali potrzeby dodatkowego wsparcia w tym zakresie. Natomiast uczniom szkół podstawowych potrzebującym takiego wsparcia, informatycy zatrudnieni w szkołach, w sposób zdalny pomagają rozwiązywać pojawiające się problemy techniczne. Rekomendowane były nauczycielom i uczniom platformy, które miały także możliwość dostępu z urządzeń mobilnych (oprócz komputera, telefon komórkowy lub smartfon)
- podkreślił prezydent Ostrołęki.
Ze strony włodarza naszego miasta padło także zapewnienie, że uczniowie i nauczyciele mogli liczyć na wsparcie Urzędu Miasta.
Podejmowane przez dyrektorów działania wspierające nauczycieli i uczniów były i są na bieżąco monitorowane przez pracowników Urzędu Miasta. Miasto Ostrołęka w celu wsparcia zdalnego nauczania przystąpiło do trzech projektów w celu zakupu sprzętu komputerowego dla uczniów i nauczycieli. Jeden już został zrealizowany, dwa są w trakcie realizacji. Dyrektorzy otrzymali upoważnienia do wypożyczania tego sprzętu uczniom i nauczycielom, którzy go potrzebują. Ponadto zobligowano dyrektorów do przygotowania wewnętrznych procedur bezpieczeństwa na terenie szkoły. Udzielono dyrektorom pomocy w zaopatrzeniu pracowników w indywidualne środki ochrony osobistej pracowników: jednorazowe rękawiczki, maseczki, przyłbice, fartuchy. Zakupiono i przekazano do szkół i przedszkoli termometry i ozonatory
- poinformował Łukasz Kulik.
Wszystkie szkoły posiadają środki finansowe na organizowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli. W miarę potrzeb mogą nimi dysponować. Wielu dyrektorów szkół skorzystało z tej możliwości i na bieżąco organizowali szkolenia nauczycielom dokształcające ich głównie w zakresie korzystania z komunikatorów zoom i skype oraz wykorzystania ekranu multimedialnego w lekcjach on-line
- dodał prezydent.
Ilu informatyków w szkołach?
Radny Popielarz poprosił także o zestawienie dotyczące liczby informatyków zatrudnionych w szkołach. Poznaliśmy już konkretne dane: