Historia Mazowsza to także historia kobiet, które tu mieszkały, tworzyły i działały. Niestety, nie wszystkim z nich poświęcono dostatecznie dużo uwagi. Dlatego samorząd województwa mazowieckiego postanowił przybliżyć sylwetki Mazowszanek znanych i mniej znanych w ramach „Lekcji o Mazowszu”. Właśnie poznaliśmy najlepsze scenariusze.
Konkurs „Lekcje o Mazowszu” organizowany jest przez samorząd województwa mazowieckiego i Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Podobnie jak w poprzednich edycjach zadanie konkursowe polegało na opracowaniu scenariusza zajęć z zakresu edukacji regionalnej – dla wybranej grupy uczniów. Scenariusze miały dotyczyć osób, grup społecznych bądź zjawisk oscylujących wokół tematu przewodniego – „Kobiety Mazowsza”. Bohaterkami mogły być bardziej lub mniej znane (z osiągnięć w różnych dziedzinach kultury, sztuki, nauki, sportu, polityki, działalności społecznej) Mazowszanki osadzone w historii lub działające współcześnie, Mazowszanki z urodzenia albo z wyboru.
Z naszym regionem związane są chociażby Maria Skłodowska-Curie, Mira Zimińska-Sygietyńska, Irena Sendlerowa czy Maria Kelles-Krauz. Warto też wspomnieć o Marii Grzegorzewskiej – psycholożce, twórczyni pedagogiki socjalnej w Polsce i założycielce Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej, Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej urodzonej w Mławie, pianistce i kompozytorce, autorce utworu „Modlitwy dziewicy”, jednego z największych hitów XIX w. muzyki salonowej, czy Jadwidze Szczawińskiej-Dawidowej – działaczce społecznej, założycielce Uniwersytetu Latającego, czyli tajnej uczelni dla kobiet, jej projekt – Czytelnia Naukowa Czasopism z biegiem lat przekształciła się w Bibliotekę Publiczną m. Warszawy.
Jak zaznacza marszałek Adam Struzik, przykładów ciekawych i wybitnych postaci z naszego regionu jest mnóstwo, a celem konkursu jest przede wszystkim przekazanie wiedzy o ich osiągnięciach młodemu pokoleniu. – Konkurs pobudza kreatywność wśród edukatorów. Jest impulsem do poszukiwania informacji, statystyk czy zdjęć związanych z Mazowszem oraz przedstawienia ich uczniom w nieszablonowy sposób. Dzięki temu młodzi mieszkańcy naszego regionu dostają wiedzę w sposób ciekawy i atrakcyjny.
Prace były oceniane w trzech kategoriach: I, II i III etap edukacyjny. Przy wyborze najlepszego programu zajęć komisja wzięła pod uwagę innowacyjność w doborze treści, środków dydaktycznych i metod.
Jak zaznacza Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki urzędu marszałkowskiego, zgromadzony materiał posłuży jako pomoc dydaktyczna. – Scenariusze będzie można znaleźć w specjalnie wydanej książce. Publikacje trafią do mazowieckich szkół i bibliotek. Jestem przekonana, że będą inspiracją podczas prowadzenia lekcji oraz cennym źródłem wiedzy o naszym regionie.
Za zdobycie pierwszego miejsca laureaci otrzymali nagrody w wysokości 2 500 zł, drugiego – 1 500 zł, trzeciego – 1 000 zł, a za wyróżnienia – po 500 zł. W jednej z kategorii pierwsze trzy miejsca trafiły do pań z SP 10 w Ostrołęce. Tak swój sukces skomentowała Małgorzata Żebrowska:
Nagrody i wyróżnienia otrzymali:
kategoria I etap edukacyjny (klasy I-III szkoły podstawowej):
- I miejsce – Małgorzata Żebrowska, Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Pawła II w Ostrołęce („Kobiety Mazowsza – z czego słyną Mazowszanki”);
- II miejsce – Magdalena Pychotka, Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Pawła II w Ostrołęce („Mamy super moce – czyli Kurpianki na Mazowszu”);
- III miejsce – Paula Skiba, Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Pawła II w Ostrołęce (Superbohaterki Mazowsza z wczoraj i dziś – kreatywne zajęcia z elementami metody WebQuest”);
kategoria II etap edukacyjny (dzieci i młodzież w wieku 10-14 lat):
- I miejsce – nie przyznano;
- II miejsce ex aequo – Emilia Straburzyńska, Szkoła Podstawowa im. por. Adolfa Pilcha ps. Góra-Dolina w Dziekanowie Polskim („Niezwykłe historie niezwykłych kobiet z Mazowsza”) oraz Dariusz Weber, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 154 im. Pawła Edmunda Strzeleckiego w Warszawie („Trzy pokolenia kobiet – walka o niepodległość i równouprawnienie”);
- III miejsce – Marianna Gwardys-Bartmańska, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 343 im. Matki Teresy z Kalkuty w Warszawie („W kobiecych butach po Mazowszu XX wieku”);
wyróżnienia:
- Monika Jabłońska, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 3 w Płocku („Bohaterka w kapeluszu – Marcelina Rościszewska”);
- Katarzyna Sulecka, Szkoła Podstawowa nr 356 im. Ryszarda Kaczorowskiego w Warszawie („Pani na Mazowszu – o Mirze Zimińskiej-Sygietyńskiej”);
- Małgorzata Małysa, Publiczna Szkoła Podstawowa im. Teresy Grodzińskiej w Bielisze („Teresa Grodzińska – kobieta utkana z wartości”);
- Agnieszka Sławińska, Szkoła Podstawowa nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. Króla Władysława Jagiełły w Sochaczewie („Kobiety Mazowsza”);
kategoria III etap edukacyjny (młodzież w wieku 15-18 lat):
- I miejsce – Beata Troć, Archiwum Państwowe w Siedlcach („Niezwykłe kobiety Mazowsza”);
- II miejsce – Małgorzata Paderewska, Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Legionowie („Kobiety Mazowsza na pomnikach w stolicy”);
- III miejsce – Karina Gnatkowska i Marzanna Siemienowska, Zespół Szkół nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Wyszkowie („Nowatorskie poglądy na kwestie wychowania dziewcząt dwóch postępowych kobiet z Mazowsza”);
wyróżnienia:
- Monika Kutera i Joanna Sekuła, Szkoła Podstawowa im. Polskich Olimpijczyków w Mysiadle i Szkoła Podstawowa w Zamieniu („Muzy Bolesława Leśmiana”);
- Agnieszka Motyka i Bożena Pikora, Zespół Szkół nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Wyszkowie („Maria Skłodowska-Curie – kobieta Mazowsza, odkrywca, wielka uczona i patronka”).