Od poniedziałku, 16 marca zamknięte będą wszystkie szkoły w całej Polsce. Wiele samorządów zdecydowało się zamknąć placówki już wczoraj. Setki tysięcy uczniów cieszy się z tych dodatkowych dni wolnych od nauki, a tymczasem pewien nauczyciel pochodzący z powiatu ostrołęckiego postanowił mimo wszystko przeprowadzić zajęcia ze swoimi wychowankami. Ten pomysł już podchwycił wójt gminy Kadzidło, a za przykładem mogą też pójść inne samorządy.
Znaczna część uczniów zdecydowanie ucieszyła się na wieść o zamknięciu szkół w związku z koronawirusem. Są jednak i tacy, którym wcale się to nie podobało. Mowa tu o maturzystach, którzy za około półtora miesiąca przystąpią do pierwszych, najważniejszych w życiu egzaminów, od których zależały będą ich dalsze edukacyjne plany, decyzje i wybory. Podstawę programową zrealizować trzeba, żeby móc solidnie przygotować się do egzaminów, a dwutygodniowy okres bez wsparcia nauczyciela wcale sprawy nie ułatwia. Przykładem, który warto tym ambitniejszym uczniom i nauczycielom wskazać jest pomysł, który wprowadził w życie ze swoimi wychowankami pewien nauczyciel pochodzący z gminy Kadzidło.
"E-lekcje, czyli moja odpowiedź na zamknięte szkoły..."
Tomasz Niedźwiecki, obecnie nauczyciel w jednej z olsztyńskich szkół pochodzi z miejscowości Jeglijowiec w gminie Kadzidło. Postanowił on produktywnie i efektywnie wykorzystać najbliższe dwa tygodnie, gdy szkoły w całym kraju, w tym także jego placówka będą zamknięte. Do tego celu wykorzystał elektroniczne formy komunikacji ze swoimi uczniami. Po pierwszych e-lekcjach pochwalił się efektami na swoim facebookowym profilu.
„(…) Postanowiłem dołożyć wszelkich starań, aby realizacja treści nauczania z przedmiotów, których uczę - historii, WOS-u i HiS - odbywała się w formie e-lekcji. Wykorzystuję do tego celu system Librus, Messengera i Instagram - wszystko, co pozwoli mi bezpiecznie komunikować się z uczniami, a jednoczenie nie narazi ich w żadnej sposób na zarażenie.
Dziś pierwszy dzień - zajęcia zgodnie z planem. Klasy 1e, 1a i 1 D - zachowanie wzorowe, postawa godna naśladownictwa. Tematy zrealizowane, notatki zrobione - zdjęcia z notatek które mi wysłaliście robią wrażenie, a za prace domowe wystawiłem grad (w nawiązaniu do dzisiejszej pogody w Olsztynie) dobrych ocen.
Poprzez utworzone grupy na messengerze będziemy się kontaktować do końca trwania kwarantanny.
Maturzyści: zdaje sobie sprawę, że najważniejsze są dla Was przedmioty maturalne. Jesteście w okresie końca przygotowań do egzaminu dojrzałości, każda minuta jest cenna. Osoby, które były nieobecne na sprawdzianach lub pracach klasowych - proszę się kontaktować przez Messengera - każdą sytuację rozpatrujemy indywidualnie. W Librusie każda ocena jest opisana, wiecie którą partię materiału powinniście zaliczyć. Proszę sobie przypomnieć ów materiał i zgłosić na messengerze - tak, tak będzie rozmowa telefoniczna, ale nie bójcie się - przez telefon nie gryzę.
Cóż, życzę wszystkim dużo zdrowia i przekonania, że razem wszyscy przez to przejdziemy.
Pozdrawiam serdecznie.”
Pomysł kreatywnego nauczyciela postanowił wyróżnić drobnym upominkiem wójt gminy Kadzidło, Dariusz Łukaszewski, który osobiście zna Tomasza Niedźwiedzkiego.
„Dziękuję Tomku, wójt Gminy Kadzidło przyznaje nagrodę książkową za znakomity pomysł oraz pielęgnowanie etosu nauczycielskiego” - tak na wpis nauczyciela z olsztyńskiej szkoły zareagował kadzidlański włodarz.
Dariusz Łukaszewski przyznał w rozmowie z nami, że pomysł jego kolegi zainspirował go do podobnego działania także w podległych mu placówkach.
- W Kadzidle obecnie wszystkie szkoły pracują w oparciu o ten pomysł – przyznał wójt Łukaszewski - Poleciłem swoim dyrektorom, by zmotywowali nauczycieli do pracy zdalnej. Nauczyciele mają być aktywni, kontaktować się z uczniami on-line, zakładać grupy, korzystać z dzienników elektronicznych, e-maili, facebooka, twittera, messengerem – mówi wójt.
Pomysł warty rozważenia na szerszą skalę. Czy inne samorządy podchwycą temat? Póki co, nie mamy takich informacji – przynajmniej jeśli chodzi o Ostrołękę i okolice, dlatego zachęcamy do zapoznania się z tematem i dyskusji nad wdrożeniem takich rozwiązań.