Wczoraj do dyżurnego ostrołęckich policjantów zgłosiła się 35-letnia mieszkanka naszego powiatu i poinformowała o oszustwie podczas internetowych zakupów. Jak nie dać się oszukać? Oto poradnik przygotowany przez ostrołęcką policję.
Kobieta powiedziała, ze 10 grudnia bieżącego roku za pośrednictwem jednego z popularnych portali społecznościowych postanowiła kupić telefon za kwotę 499 złotych. W tym celu nawiązała kontakt ze sprzedającym.
35-latka jeszcze tego samego dnia przelała ustaloną kwotę pieniędzy na wskazane przez sprzedającego konto. Jednak do chwili obecnie nie otrzymała ona zamówionego telefonu, ani zwrotu pieniędzy.
Prosimy, aby kupując przez Internet zachować zdrowy rozsądek, nie dać się ponieść emocjom związanym z tzw. okazją cenową oraz zachować przynajmniej podstawowe, niżej wymienione środki ostrożności:
Nie reaguj na tzw. super okazje.
Jeżeli cena towaru jest rażąco niższa od jego ceny na innych aukcjach czy w sklepach, należy zachować ostrożność. Zbyt niska cena może sugerować ryzyko oszustwa.
Nie kupuj poza aukcją.
Nie należy dokonywać transakcji przez tzw. „kupowanie poza aukcją”. Oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny jako sposób pozyskania ofiary. Przestępca proponuje nieświadomej zagrożenia osobie zakup po niższej cenie, ale bez pośrednictwa serwisu – choćby po to, by uniknąć opłat pobieranych przez serwis aukcyjny. Należy wziąć pod uwagę, że późniejsze dochodzenie swoich roszczeń, jak i postępowanie dowodowe jest bardzo utrudnione.
Zmieniaj hasła dostępu.
Zmieniając hasło, które wprowadzamy logując się do serwisu internetowego, minimalizujemy ryzyko włamania się na konto i długotrwałego wykorzystania hasła przez osobę, która się pod nas podszywa.
Sprawdź komentarze.
Kupując na aukcji internetowej sprawdźmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność, choć i tu należy zachować ostrożność ponieważ komentarze mogą być generowane przez samego sprzedającego.
Sprawdź sprzedającego.
Zwróć uwagę jakie dane kontaktowe podał sprzedawca. Skontaktuj się z nim, zajrzyj na podaną stronę internetową. Należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego oraz adres i inne dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Taką firmę można sprawdzić on-line, np. na stronach: cidg.gov.pl (portal nadzorowany przez ministerstwo rozwoju) czy krs-online.com.pl. Popytaj też znajomych i zasięgnij opinii na forach internetowych.
Zanim wpłacisz na konto, zastanów się nad płatnością przy odbiorze.
Przed dokonaniem przedpłaty na konto, należy bezwzględnie skontaktować się ze sprzedawcą, celem zweryfikowania i potwierdzenia danych niezbędnych do przeprowadzenia przelewu. Przy płaceniu kartą płatniczą zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Korzystajmy z uznanych portali płatniczych, a przed potwierdzeniem przelewu upewnijmy się czy ten sam numer rachunku widnieje na zamówieniu. Zwróćmy też uwagę, w jakim banku znajduje się numer konta podany przez sprzedającego, bo jeżeli jest to bank zagraniczny – wówczas obcy system prawny może narazić nas na problemy proceduralne związane z odzyskaniem pieniędzy jak również wpłynąć na całe ewentualnie prowadzone postępowanie. Bezpieczną formą płatności jest płatność przy odbiorze. Wówczas możemy sprawdzić przesyłkę przy kurierze, a w przypadku ujawnienia oszustwa spisać protokół i zawiadomić policję.
Jeżeli sprzedajesz, poczekaj jak pieniądze wpłyną na konto.
Sprzedawca nie powinien sugerować się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może on być sfałszowany. Najlepiej poczekać jak pieniądze wpłyną na konto i wówczas wysłać kupującemu przesyłkę z zamówionym towarem.
Jeśli mimo zachowania środków ostrożności, nie dostaniemy zamówionego towaru lub otrzymamy towar jest niezgodny z zamówieniem, należy:
- Jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu.
- Zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, jak również całą korespondencję ze sprzedawcą.
- Zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.