Most Madalińskiego to wizytówka Ostrołęki, nie każdy jednak wie, że most ten ma swojego brata bliźniaka... w Hiszpanii. Zobacz jak wygląda.
Most Madalińskiego przez rzekę Narew w Ostrołęce zbudowany został w latach 1994-1996. Początkowo ostrołęcki Urząd Wojewódzki planował, iż w miejscu obecnego mostu powstanie jedynie kładka, która połączyłaby stare centrum miasta z prawobrzeżnymi terenami zalewowymi. Zamiar ten jednak nie został zrealizowany. Zdecydowano się na budowę nowego mostu, będącego alternatywą dla pozostającego w remoncie starego mostu na drodze krajowej Warszawa-Suwałki.
Most Madalińskiego stanowi jedną z najbardziej charakterystycznych wizytówek Ostrołęki, nie każdy jednak wie, że most wzorowany jest na starych konstrukcjach mostów na linii kolejowej Bombaj - Kalkuta, ale przede wszystkim na moście Barqueta w Sewilli, zbudowanym z okazji wystawy EXPO 1992.
Most w Sevilli (www.jmhdezhdez.com)
Most Madalińskiego to jedna z niewielu tego typu konstrukcji w Polsce. Podwieszony został na łuku dziesięcioma parami lin, a całość oparta jest za pomocą łożysk na czterech podporach betonowych umiejscowionych po obu stronach rzeki. Składa się z czterech przęseł o rozpiętościach 32 + 110 + 32 + 32 m. To, co szczególnie wyróżnia tę konstrukcję spośród innych zlokalizowanych w dolnym biegu Narwi i innych podobnych rzek w Polsce, to brak podpór usytuowanych w wodzie.
Projektantem mostu jest dr hab. inż. Marek Jan Łagoda – specjalista z warszawskiego Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.