Najnowsze badanie przeprowadzone w szkołach na terenie Miasta Ostrołęka rzuca światło na jakość relacji międzyludzkich wśród uczniów wszystkich poziomów edukacyjnych. Wyniki pokazują optymistyczny obraz więzi społecznych, szczególnie w kontekście relacji rodzinnych i rówieśniczych, choć zwracają też uwagę na pewne obszary wymagające dalszej pracy.
Silne więzi rodzinne fundamentem rozwoju
Badanie wykazało, że zdecydowana większość uczniów może pochwalić się pozytywnymi relacjami z opiekunami. W klasach 4-6 szkół podstawowych aż 94% uczniów ocenia te relacje jako dobre lub bardzo dobre. W starszych klasach (7-8) odsetek ten nieznacznie spada do 91%, a w szkołach ponadpodstawowych utrzymuje się na wciąż wysokim poziomie 88%.
Te wyniki są niezwykle budujące. Silne relacje z opiekunami w tym wieku są kluczowe dla prawidłowego rozwoju emocjonalnego młodych ludzi. To właśnie te więzi budują fundamenty poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie u młodzieży.
Wyzwania w relacjach z nauczycielami
Najbardziej interesujący trend zaobserwowano w relacjach uczniów z nauczycielami. O ile w klasach 4-6 aż 77% uczniów ocenia te relacje pozytywnie, o tyle w klasach 7-8 następuje znaczący spadek do 52%. W szkołach ponadpodstawowych sytuacja nieco się poprawia, osiągając poziom 60%.
Ten spadek w starszych klasach podstawówki nie powinien dziwić. To naturalna konsekwencja okresu dojrzewania, gdy młodzi ludzie zaczynają bardziej krytycznie postrzegać autorytety i poszukują własnej niezależności. Pozytywnym sygnałem jest jednak wzrost zadowolenia w szkołach ponadpodstawowych, co może świadczyć o lepszym dostosowaniu metod nauczania do potrzeb starszej młodzieży.
Stabilne relacje rówieśnicze
Szczególnie pozytywnym aspektem badania są wyniki dotyczące relacji rówieśniczych. We wszystkich grupach wiekowych utrzymują się one na wysokim poziomie: 84% w klasach 4-6, 86% w klasach 7-8 oraz 85% w szkołach ponadpodstawowych. Ta stabilność jest szczególnie istotna w kontekście rozwoju społecznego młodzieży.
Dobre relacje z rówieśnikami są kluczowe dla rozwoju kompetencji społecznych. To w grupie rówieśniczej młodzi ludzie uczą się współpracy, rozwiązywania konfliktów i budowania trwałych przyjaźni. Choć nie należy zapominać, że uczniowie wskazują również na zdarzające się akty agresji, szczególnie słownej.
Wyniki badań pochodzą z Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2025-2028.