Ten przykład pokazuje, że kasę w sieci stracić można nie tylko trafiając na nieuczciwego sprzedawcę. Czasem to kupujący staje się oszustem. W taki właśnie sposób mieszkanka Ostrołęki straciła 10 000 złotych.
Mieszkanka Ostrołęki próbując sprzedać w sieci używaną odzież zamieściła ogłoszenie. Kurtką oferowaną na kilkadziesiąt złotych ktoś się zainteresował i wysłał kobiecie link z formularzem, który miał służyć dopełnieniu formalności związanych z płatnością.
Link ten przekierował niczego nieświadomą ostrołęczankę do fałszywej strony podobnej szatą graficzną do witryny jej banku. W fałszywy formularz wpisała numer klienta, hasło i pin do swojego konta. W efekcie ostrołęczanka straciła zgromadzone wszystkie na koncie oszczędności w wysokości około 10 tysięcy złotych.
Pamiętajmy, że jeśli ktokolwiek wymaga podania danych karty płatniczej lub danych służących do logowania do bankowości, oznacza to najprawdopodobniej próbę oszustwa. Nigdy nie przekazuj i nie przepisuj takich danych na stronie otrzymanej w linku przez e-mail/komunikator/SMS. Apelujemy, aby nie klikać w linki przesyłane nam poprzez wiadomości e-mali, czy za pośrednictwem sms bądź też komunikatorów internetowych pochodzące od nieznanych nam osób.
- wyjaśnia komisarz Tomasz Żerański, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Ostrołęce.
Pamiętajmy o zachowaniu rozsądku i ostrożności podczas internetowych zakupów. Oto kilka zasad, którymi powinniśmy kierować się przy zakupach on-line:
- robiąc zakupy w sieci, korzystać należy jedynie ze sprawdzonych sklepów,
- należy sprawdzić, jakie formy zapłaty umożliwia sprzedawca oraz czy jest wskazany adres i numer telefonu, pod który w razie wątpliwości można zadzwonić,
- przed podjęciem ostatecznej decyzji należy sprawdzić opinie o sprzedawcy i sklepie,
- należy także unikać zakupów przedmiotów o rażąco zaniżonej cenie - może to sugerować oszustwo,
- jeśli mimo zachowania ostrożności dojdzie do oszustwa, należy zgłosić to policjantom,
- nie klikajmy w nadesłane linki pochodzące od nieznanych osób czy źródeł, zawsze dokładnie czytajmy, co zawierają przesłane wiadomości,
- nigdy nie podajemy danych do logowania do bankowości internetowej ani nie przekazujemy obcym kodów do płatności internetowych.