Samorząd Województwa Mazowieckiego nagrodził zwycięzców konkursu dla startupów „Startuj z Mazowsza”. Innowacyjne firmy w trzech kategoriach otrzymają 30 tys. zł na dalszy rozwój.
Nagrody wręczył marszałek Adam Struzik. W spotkaniu wzięli także udział członkowie kapituły konkursu, a nagrodzeni przedstawili swoje projekty.
Konkurs „Startuj z Mazowsza” odbył się już po raz trzeci. Jest kierowany do startupów z terenu Mazowsza, które śmiało realizują innowacyjne pomysły i działają nie dłużej niż 3 lata. Jak podkreśla marszałek Adam Struzik, wspieranie młodych firm jest szczególnie ważne w okresie odbudowywania się gospodarki po pierwszych falach pandemii.
– Prowadzenie startupu wymaga dużego zaangażowania, podjęcia ryzyka i sporej wiary w sukces swojego projektu. Dlatego chcemy promować przedsiębiorców, którzy mają tę kreatywność, odwagę i motywację, by przekuwać swoje pomysły w realne produkty i usługi – dodaje marszałek.
Zwyciężyły projekty ekologiczne i przyjazne społeczeństwu
Tegoroczna edycja konkursu obejmowała trzy kategorie dla różnego rodzaju produktów i usług. Nagroda główna w każdej z nich to 30 tys. zł. Po dwuetapowej ocenie merytorycznej, na którą składała się ocena zgłoszeń oraz prezentacja przed komisją, nagrody zdobyły firmy:
- Kategoria Social Impact (dla startupu o pozytywnym odziaływaniu na środowisko lub społeczeństwo; bez względu na etap rozwoju) – OrganicDisposables sp. z o.o. z Warszawy za produkt FibriTech – ekologiczne podłoża z włókien roślinnych do upraw bezglebowych.
- Firma skupia się na rozwoju technologii, która może długofalowo pomóc w stworzeniu gospodarki cyrkularnej, w której zasoby mogą być nieustannie wykorzystywane ponownie. Koreczki do upraw bezglebowych umożliwiają nie tylko oszczędność wody, ale także uzyskanie lepszej jakości plonów. Co ważne, nadają się do wszystkich rodzajów nasion. W pełni organiczne podłoża z włókien roślinnych mają zalety torfu oraz wełny mineralnej, są biodegradowalne i kompostowalne.
- Kategoria Start (innowacyjny projekt na etapie minimum value product lub prototypu, który ma szanse na efektywny rozwój i skalowanie) SensDx S.A. z Warszawy za produkt Flu Sensor – szybki i precyzyjny test na obecność wirusa grypy.
- Opracowany przez firmę szybki test grypy wykrywa wirusa na bardzo wczesnym etapie rozwoju, co pozwala zapobiec jego rozprzestrzenianiu się i dobraniu odpowiednego leczenia bez konieczności podawania antybiotyków. Niewielki rozmiar umożliwia wykonanie testu w domu lub aptece, a wynik będzie dostępny po kilku minutach w bezpłatnej aplikacji.
- Kategoria Inno-Tech (nowe produkty i procesy oraz znaczące zmiany technologiczne, produkty w fazie wzrostu na etapie sprzedaży) – SeekStorm sp. z o.o. z Warszawy za produkt SeekStorm Search as a Service – nowa technologia wyszukiwania i indeksowania dokumentów w czasie rzeczywistym.
- Firma odpowiada na coraz większy problem ogromnych ilości danych gromadzonych w instytucjach, korporacjach czy jednostkach naukowych. Wykorzystanie usługi pozwoli pracownikom w przeciągu milisekund znaleźć potrzebne dokumenty urzędowe, produkty i informacje zawarte na stronach internetowych i to przy uwzględnieniu zmian w czasie rzeczywistym.
Kapituła konkursu przyznała także wyróżnienia dla firm:
- Atmoshell (Oxygen sp. z o.o.) z Warszawy za miejski system filtracji powietrza, który można zainstalować na istniejącym systemie oświetlenia ulicznego;
- BreadPack sp. z o.o. z Warszawy za wegańskie naczynia jadalne, które pozwolą ograniczać plastik w firmach czy branży eventowej i cateringowej;
- Karmnik Katarzyna Kolanowska i Wspólnicy sp.j. z Warszawy za projekt Karmnik.org, sklep internetowy oferujący naturalne, rzemieślnicze jedzenie od rolników ze wschodniego Mazowsza i Podlasia.
Dodatkowe nagrody przygotowali partnerzy konkursu, w tym m.in. konsultacje merytoryczne związane z rozwojem biznesu i pozyskiwaniem finansowania, możliwość udziału w szkoleniach i programach mentoringowych czy prezentacji przed gronem inwestorów.
Tematy społeczne na topie
W ramach konkursu wpłynęły 53 zgłoszenia, z czego aż 28 w kategorii Social Impact. Pokazuje to, że startupy na Mazowszu coraz częściej skupiają się na kwestiach istotnych społecznie, które poprawiają jakość życia całego społeczeństwa.
Wszystkie startupy przeszły najpierw ocenę formalną, a następnie dwa etapy oceny merytorycznej. Po pierwszym etapie oceny merytorycznej 11 najlepszych startupów zaprezentowało swój pomysł przed komisją podczas tzw. Pitch Day. Na co zwracała uwagę komisja podczas oceny? Kluczowa była innowacyjność rozwiązania, wpływ społeczny projektu, opracowany model biznesowy, ale także zespół i potencjał pomysłu. Poziom zgłoszeń i nagrodzonych projektów pokazuje wyraźnie, ze poziom mazowieckich startupów jeszcze nigdy nie był tak wysoki.
Organizatorem konkursu był samorząd Mazowsza, a jego wykonawcą fundacja Youth Business Poland. Partnerzy konkursu: Politechnika Warszawska, Miasto Stołeczne Warszawa, Fundacja Przedsiębiorczości Kobiet, Uniwersytet SWPS, Koleje Mazowieckie, AgriTech Hub, Startup Academy, Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.