eOstroleka.pl
Region,

Mazowsze na EXPO 2015

REKLAMA
zdjecie 480
fot. ARM S.A. fot. ARM S.A.
REKLAMA

„Wyżywienie planety, energia dla życia” – to hasło tegorocznej światowej wystawy EXPO 2015 w Mediolanie. Województwo mazowieckie promowało region podczas tygodnia mazowieckiego.

Było to pierwsze EXPO tematyczne z tak dużym udziałem sektora rolno-spożywczego. Obecność Polski podczas wydarzenia koncentrowała się na prezentacji najnowszych krajowych rozwiązań w rolnictwie ekologicznym, przetwórstwie żywności, biotechnologii i ochronie środowiska. Zaprezentowano także działania edukacyjne na temat odpowiedniego i bezpiecznego dla zdrowia żywienia.

Polska na EXPO

Wystawa, odbywająca się co kilka lat w różnych krajach, przyciągnęła rzesze odwiedzających, chętnych obejrzeć „świat w pigułce”. Było to możliwe dzięki obecności prawie wszystkich państw, które zorganizowały swoje stoiska narodowe, prezentujące w  różnorodnych formach kulturę, atrakcje turystyczne, kuchnię, gospodarkę oraz ciekawostki krajów i ich mieszkańców. Polski pawilon był jednym z najczęściej odwiedzanych oraz najwyżej ocenianych. Przez pół roku funkcjonowania odwiedziło go 1 670 312 osób. Rekord padł 12 września – 24 500 zwiedzających.

Bogata oferta Mazowsza

Województwo mazowieckie, dzięki finansowemu wsparciu z RPO WM działanie 1.7 „Mazowsze – Promocja gospodarcza serca Polski” (beneficjentem jest Samorząd Województwa Mazowieckiego), zaaranżowało tydzień mazowiecki promując region, jego potencjał, kulturę i tradycję, a także nowoczesność i specjalizacje. Tydzień mazowiecki przypadał na ostatni tydzień funkcjonowania wystawy, która otworzyła się dla odwiedzających 6 miesięcy wcześniej. 26 października br. pawilon zwiedzili m.in. wicemarszałek Janina Ewa Orzełowska, Sekretarz Województwa – Dyrektor Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie Waldemar Kuliński.

Atrakcje dla zwiedzających

Odwiedzający podczas tygodnia mazowieckiego mogli nie tylko oglądać, ale też degustować, m.in. pierogi, naturalny sok jabłkowy oraz słodycze. Uczestniczyli też w koncertach realizowanych pod nazwą „DJ Chopin Project”. Na scenie przed pawilonem można było posłuchać hip hopu w wykonaniu mistrzów w swoich specjalnościach, którzy przyciągali szczególnie młodych ludzi, wchodząc z nimi w interakcje. Obok akcentów muzycznych zorganizowano akcję plastyczną, wykorzystującą sztukę graffiti – przy spontanicznym udziale publiczności w tworzeniu obrazów. Zaaranżowano studio fotograficzne – dzięki wykorzystaniu technologii chroma-key każdy mogł zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie na tle charakterystycznych obrazów z Mazowsza i Warszawy. Wyświetlany był mazowiecki film promocyjny, a także funkcjonowała interaktywna podłoga (i-floor) odsłaniająca w trakcie chodzenia charakterystyczne krajobrazy i zdjęcia z regionu oraz stolicy.

Polskie – najlepsze

Elementy stałe polskiego pawilonu, które dostępne były przez cały okres trwania wystawy to tajemniczy ogród, od którego zaczynała się wędrówka, sklep z polskimi specjałami, miniwystawa bursztynów i biżuterii, restauracja serwująca wykwintne polskie dania, czekoladowa makieta kolejki, film ukazujący potencjał gospodarczy kraju, „usta prawdy” wchodzące w interakcje z zadającymi „sztucznej inteligencji” pytania, także animowany obraz o historii Polski – od jej zarania aż po dzień dzisiejszy. Wieczorem odbywały się pokazy polskich filmów z ostatnich lat, nagrodzone na międzynarodowych festiwalach. Gości opuszczających pawilon polski częstowano krajowymi jabłkami.

Kalendarz imprez
listopad 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 28  29  30  31  1 dk2 dk3
dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10
dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17
dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24
dk25 dk26 dk27 dk28 dk29 dk30  1
×