Pod takim hasłem obradował Zespół roboczy ds. oświaty, działający w ramach Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego.
Było to pierwsze stacjonarne posiedzenie zespołu w tym roku.
Dzieci mają coraz niższą realną wiedzę. Opanowały bardzo dobrze sieć, ale w życiu praktycznym mają problemy. Coraz bardziej nastawiane są na rozrywkę, konsumpcję, a towarzyszy temu brak odporności psychicznej
– podkreślił przewodniczący zespołu Jerzy Wiśniewski, otwierając spotkanie. Wspomniał, że oświata potrzebuje nowoczesnej reformy edukacji.
Mazowsze wspiera uczniów
Mirosław Krusiewicz, dyrektor Departamentu Edukacji Publicznej i Sportu UMWM podsumował projekty realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 w zakresie oświaty. Zwrócił uwagę, że bardzo istotne jest wspieranie szkolnictwa na każdym szczeblu oraz podnoszenie jakości nauczania poprzez właściwe przygotowanie szkół, uczniów i nauczycieli do pracy. Dodał, że województwo mazowieckie otrzymało certyfikat w prestiżowym konkursie „Samorządowy Lider Edukacji”.
Bezpieczeństwo w czasie pandemii
Joanna Gospodarczyk, dyrektor Biura Edukacji m.st. Warszawy, powiedziała, że warszawscy nastolatkowie wyszczepieni są w 64 proc., na co z pewnością miała wpływ aktywnie prowadzona przez m.st. Warszawę akcja szczepień.
Krystyna Mucha, dyrektor Wydziału Kształcenia Ogólnego, Kuratorium Oświaty w Warszawie, zaznaczyła, że na podstawie ankiet, które kuratorium przeprowadziło wśród dyrektorów instytucji oświatowych, śmiało można powiedzieć, że mazowieckie placówki są gotowe do ewentualnego kształcenia na odległość oraz realizują wytyczne Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego związane z organizacją zajęć w reżimie sanitarnym. Zwróciła uwagę, że w związku z sytuacją pandemiczną należy objąć większym wsparciem psychologiczno-pedagogicznym zarówno uczniów, jaki i rodziców oraz nauczycieli.
Gminna oświata
Witold Kwiatkowski, wójt gminy Celestynów, zwrócił szczególną uwagę na problemy finansowe związane z oświatą. Subwencja oświatowa jest na zbyt niskim poziomie, stąd głos ze strony samorządów gminnych o pomoc w rozwiązaniu problemów, które się nawarstwiają. Wspomniał również o braku dialogu ze stroną rządową w tym zakresie.
Przewodniczący zespołu, podsumowując spotkanie, wskazał na konieczność rozpoczęcia społecznej dyskusji, poprzedzonej opiniami ekspertów, na temat kondycji polskiej oświaty i jej unowocześnienia. Zaznaczył, że niezbędne jest podjęcie działań, które poprawią warunki pracy i płacy nauczycieli oraz pozostałych pracowników oświaty.