- Przed każdymi wyborami pojawiają się pomysły tworzenia nowych województw. Nie są przedstawiane przy tym żadne analizy – w tym finansowe. To po prostu gra na resentymentach. Z analiz, jakie przeprowadzaliśmy, jasno wynika, że utworzenie nowego województwa – stołecznego generuje koszty i zwiększa administrację – wyjaśniał na specjalnej konferencji prasowej marszałek Adam Struzik.
– Dodatkowy podział administracyjny do 2020 r. przyniósłby tylko same kłopoty – konieczność podziału majątku województwa i tworzenie nowej administracji. Z kolei fundusze europejskie, które mamy do 2020 r. w ogóle nie są do podzielenia – te decyzje są już zamknięte – podkreślił marszałek.
Region a PKB
Województwo mazowieckie jest znacznie zróżnicowane przestrzennie ze względu na poziom rozwoju społeczno-gospodarczego. Różnice w poziomie PKB (produktu krajowego brutto) w przeliczeniu na jednego mieszkańca pomiędzy Warszawą a najbiedniejszymi podregionami województwa wynoszą już ponad 4:1. Metodyka podziału środków w ramach polityki spójności Unii Europejskiej rozgranicza obszary wymagające największego wsparcia, których PKB per capita wyrażone w parytecie siły nabywczej nie przekracza 75 proc. średniej unijnej.
Podział i jego konsekwencje
W skali całego województwa wydzielenie takie przyniosłoby podobne korzyści jak obecny podział statystyczny w obrębie NTS 2, z tym, że połowa mieszkańców województwa nie byłaby objęta dofinansowaniem z programu EFRR, lecz jedynie EFS. W perspektywie 2014–2020 w ramach RPO WM Mazowsze otrzymało 2,1 mld euro. Gdyby nastąpił podział administracyjny lub statystyczny to Warszawa mogłaby liczyć na około 300 mln euro z EFS (brak możliwości realizacji inwestycji infrastrukturalnych), a pozostała część województwa na około 1,8 mld euro. Tak więc kwota, jaka przypadłaby Mazowszu w obecnych granicach administracyjnych nie uległaby istotnym zmianom.
Zdaniem zarządu województwa…
… podział statystyczny po roku 2020 przyniesie więcej korzyści województwu niż podział administracyjny. Podział statystyczny nie powoduje dodatkowych kosztów administracyjnych i nie wymaga żmudnych prac legislacyjnych i woli politycznej.
Negocjacje z EUROSTATEM
W 2013 r., odrzucając wniosek Mazowsza, EUROSTAT stwierdził, że przy zmianie na podział „nieadministracyjny” istnieje konieczność zachowania przedziału liczby mieszkańców od 0,8 mln do 3 mln mieszkańców (ust. 2) w jednym NUTS 2.
Właśnie teraz istnieje możliwość podjęcia kolejnych negocjacji z EUROSTAT w sprawie nowego podziału statystycznego, tak by część Mazowsza pozostała w grupie NUTS-2 kwalifikujących się jako regiony słabiej rozwinięte.
Wspólny front
W 2015 r. wspólne wystąpienie wojewody mazowieckiego i marszałka województwa mazowieckiego do ministra infrastruktury i rozwoju przyczyniło się do podjęcia prac nad delimitacją województwa mazowieckiego i ustaleniem granic dla dwóch NUTS 2 dla Mazowsza. Zarząd Województwa Mazowieckiego na wniosek GUS zaproponował również podział na podregiony – NUTS 3.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zaleciło prezesowi GUS rozpoczęcie negocjacji z EUROSTAT w tej sprawie.
Marszałek Mazowsza przeciw utworzeniu województwa warszawskiego
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |