Można już korzystać z węzła Łomża Zachód na skrzyżowaniu budowanej drogi ekspresowej S61 z obecną DK61. Tym samym udostępniono do ruchu gotowy od roku ponad 7-kilometrowy odcinek ekspresówki Łomża Południe - Łomża Zachód. Trwają prace na budowie pozostałej części obwodnicy Łomży, do funkcjonującego już dalszego odcinka S61.
Pierwszy z dwóch kamieni milowych
- Podpisując umowę na realizację 13-kilometrowej obwodnicy Łomży nałożyliśmy na wykonawcę tzw. kamienie milowe, czyli realizację w określonym terminie kluczowych elementów inwestycji. Pierwszym z nich jest uruchomienie węzła Łomża Zachód, który, po kontroli Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego i uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie udostępniamy kierowcom, wraz z odcinkiem Łomża Południe - Łomża Zachód - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Drugim kamieniem milowym będzie udostępnienie na zasadzie przejezdności jednej jezdni obwodnicy Łomży - planowany termin to połowa 2024 r. Wówczas też będzie można przejechać już całą S61 od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą omijając Łomżę.
W okresie wakacyjnym, na terenie woj. warmińsko-mazurskiego planujemy udostępnić kierowcom S61 pomiędzy węzłami Ełk Południe i Kalinowo (poprzednia nazwa Wysokie) o długości blisko 23 km.
To jednak nie koniec dobrych informacji, jeżeli chodzi o S61. W woj. mazowieckim jeszcze w tym roku zaplanowano udostępnienie ciągu głównego S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa (19,5 km) i połączenie S8 z istniejącym już fragmentem S61.
Na północ ciągle budowa
Węzeł Łomża Zachód to obecna DK61 przecinająca S61 górą (relacja Ostrołęka - Łomża) oraz dwujezdniowa S61 dołem z rozjazdem w stronę Łomży i Ostrołęki. Kierunek na północ (Stawiski - Ełk – Budzisko) pozostaje zamknięty, do czasu uzyskania przejezdności całej obwodnicy Łomży.
Obwodnica rośnie w oczach
Prace przy budowie obwodnicy Łomży postępują szybko. Dziś zaawansowanie robót przekracza już 22 procent. Prowadzone są prace ziemne na całym odcinku eski – nasypy i wykopy, trwa tez zbrojenie i betonowanie filarów przeszło 1200 metrowego mostu przez Narew. Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej ma być gotowy w połowie 2025 roku. Wartość umowy z wykonawcą inwestycji przekracza 713 mln zł.
Dofinansowanie ze środków UE
Inwestycja jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - kwota dofinansowania to 528,8 mln zł., przy całkowitej wartości projektu 971,3 mln zł.