Marszałek Województwa Podlaskiego wymierzył opłatę podwyższoną w wysokości 7.238.009 zł (wraz z odsetkami za zwłokę od dnia 1 lutego 2014 r.) z tytułu magazynowania w 2013 roku odpadów o kodzie 190503 (kompost nieodpowiadający wymaganiom) bez wymaganej decyzji określającej sposób i miejsce magazynowania odpadów. Należy podkreślić, że m.in. w związku z tymi nieprawidłowościami już na początku br. Prezydent Łomży rozwiązał umowę z ówczesnym dyrektorem Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Arkadiuszem Kułagą. Z tego też powodu pracę stracił były kierownik wysypiska w Czartorii Zbigniew Szewczyk. Od decyzji Marszałka Prezydent zamierza odwołać się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku.
Kontrola w Zakładzie Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów w Czartorii, należącym wtedy do Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Łomży, została przeprowadzona przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Białymstoku Delegaturę w Łomży w dniach 29.10.2013 – 29.11.2013 r. W jej wyniku stwierdzono, że pomimo braku zezwolenia na magazynowanie odpadów o kodzie 190503, w latach 2012-2013 na składowisko był przyjmowany od innych przedsiębiorców i magazynowany kompost nieodpowiadający wymaganiom, w celu wykorzystania go do rekultywacji biologicznej zamkniętego składowiska zlokalizowanego w gminie Miastkowo. Jak tłumaczy w uzasadnieniu decyzji Wicemarszałek Anna Naszkiewicz, MPGKiM posiadało wprawdzie decyzję Marszałka Województwa Podlaskiego zezwalającą na odzysk odpadów przeznaczonych do rekultywacji, lecz z decyzji tej wynikało, że odpady do odzysku nie będą magazynowane. Wspomniane odpady były przyjmowane przez cały 2013 roku od trzech przedsiębiorców: MPK sp. z o.o. w Ostrołęce, PPUH Czyścioch sp. z o.o. w Białymstoku i Eko-Max Recykling sp. zo.o. w Warszawie.
Ponadto już w 2014 roku Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego naliczył opłatę podwyższoną za korzystanie ze środowiska w wysokości 1.246.464 zł (plus odsetki od 1 lutego 2013 roku) w związku z magazynowaniem w 2012 r. odpadów o kodzie 190503 (kompost nieodpowiadający wymaganiom) bez odpowiedniego zezwolenia.
Warto przypomnieć, że dzięki szybkim działaniom Prezydenta Łomży już 21 stycznia br. Rada Miejska Łomży powołała nową spółkę Zakład Gospodarowania Odpadami, w celu realizacji zadań dotyczących przetwarzania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, którego elementami są: instalacja do przetwarzania odpadów oraz nowe składowisko. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, gmina jako jednostka sektora finansów publicznych i MPGKiM jako zakład budżetowy, nie mogły zarządzać gminnym składowiskiem odpadów. Powołanie tzw. ,,spółki śmieciowej” uchroniło Miasto od kolejnych konsekwencji, w tym również finansowych. Nowa spółka wystąpiła do Marszałka Województwa o zmianę instrukcji prowadzenia składowiska oraz pozwolenia zintegrowanego umożliwiającego zwiększenie limitów przyjmowania, przetwarzania i zagospodarowywania odpadów, gdyż były one wcześniej określone na zbyt niskim poziomie biorąc pod uwagę ilość obsługiwanych mieszkańców i obszar, z jakiego odpady trafiają na składowisko w Czartorii. Nowe ilości w pełni zabezpieczą potrzeby Zakładu Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów.
Łomża: 7 mln złotych kary za nieprawidłowości na składowisku w Czartorii w 2013 r.
Zobacz również
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |