Linia kolejowa z Ostrołęki, przez Łomżę, do Giżycka została dopisana do priorytetów inwestycyjnych Unii Europejskiej na najbliższe lata. Przed spółką Centralny Port Komunikacyjny, która ogłosiła dobrą wiadomość, otwiera to kolejne możliwości pozyskania unijnego dofinansowania.
- Komisja Europejska opublikowała projekt nowego rozporządzenia, które uwzględnia wiele spośród polskich propozycji dotyczących rewizji Transeuropejskiej Sieci Transportowej. W skład TEN-T wchodzą strategiczne europejskie szlaki kolejowe, drogowe, lotnicze, morskie i śródlądowe drogi wodne, a także tzw. infrastruktura punktowa, np. porty lotnicze i morskie oraz terminale drogowo-kolejowe - czytamy w komunikacie CPK.
To wspaniały świąteczny prezent. W ocenie Komisji Europejskiej kluczowe inwestycje Programu CPK powinny stanowić priorytety unijnej polityki inwestycyjnej, a ich realizacja stać się wkładem Polski w europejski system transportu. To bardzo dobra wiadomość, która otwiera przed spółką CPK możliwość skutecznego wnioskowania o kolejne środki unijne
- mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Sukcesem CPK jest to, że w sieć kompleksową TEN-T wpisano trzy przygotowywane odcinki CPK, których celem jest zmniejszenie wykluczenia transportowego: > fragment „szprychy” nr 3 przez Mazowsze, Podlasie i Mazury: Ostrołęka – Łomża – Giżycko > odcinek „szprychy” nr 6Łętownia - Rzeszów (to kolejowy łącznik w stronę Podkarpacia) > odcinek: Milanów – Biała Podlaska – Fronołów (fragment odcinka łączącego największe miasta Polski Wschodniej: Białystok, Lublin i Rzeszów). Według Komisji Europejskiej, realizacja tych zadań powinna zostać ukończona nie później niż w 2050 r. Tu także nie ma kolizji z planami spółki, bo jak wynika z harmonogramów, najdłuższe spośród inwestycji kolejowych CPK potrwają do 2034 r.