Tradycyjne chleby, wypieki drożdżowe, prawdziwe wiejskie masła, sery, szczupak z Orzyca, pasztet z soczewicy czerwonej z dodatkami, mazowiecki gefilte fish, a także kajmakówki. Na myśl o takich smakołykach każdy robi się głodny.
Tradycja w kuchni
Konkurs Laur Marszałka (to już dziewiąta edycja), którego ideą jest promocja produktów regionalnych, lokalnych i tradycyjnych udowadnia jak bogata, różnorodna i oryginalna siła drzemie w mazowieckiej kuchni. Dotychczas w ośmiu edycjach zgłoszono około 700 produktów, z czego 127 nagrodzono. Wśród nich są zarówno znane marki Ciechan czy Krokus, jak i lokalne wyroby typu sójka mazowiecka, zurażyna kurpśoska, półgęsek staropolski, miody, chleby, ciasto pagórki mazowieckie, krupnik kurpiowski i wiele innych.
W tym roku wytwórcy znów byli podzieleni na dwie kategorie – producenci indywidualnych i firmy. W każdej z tych kategorii wybierano produkty z podziałem na grupy: wyroby piekarnicze, wyroby cukiernicze, przetwory mięsne i produkty pochodzenia zwierzęcego, przetwory owocowe i warzywne oraz produkty pochodzenia roślinnego, produkty mleczarskie, miody i napoje oraz jako nowość: ryby i przetwory rybne.
Zgłoszonych zostało 100 produktów, z których ostatecznie jury wybrało 16. Nie był to łatwy wybór, bo w tym roku żywność również zaskakiwała jakością, a m.in. pod tym względem jest oceniania. Przy wyborze ważne są także kultywowanie i popularyzowanie mazowieckiej tradycji kulinarnej. Oczywiście o wyniku decyduje dodatkowo oryginalność, niekiedy innowacyjność przetwórstwa.
Zwycięzcy otrzymali z rąk marszałka Adama Struzika grawerton oraz wybrane przez siebie nagrody rzeczowe, np. kosiarkę, maszynkę do mięsa, grill czy ul.
Regionalny charakter imprezy to nie tylko tradycyjne potrawy czy folklorystyczne stroje niektórych laureatów, ale tez oprawa muzyczna. W tym roku czas gościom umilał zespół Pod Borem z Zawad
Gala była również okazją do wręczenia dyplomów członkostwa w Sieci Dziedzictwa Kulinarnego Mazowsze dziesięciu nowym przedstawicielom. Obecnie Sieć liczy więc 78 członków.
Laur Marszałka to konkurs organizowany przez samorząd województwa mazowieckiego od 2008 r. Dotychczas w ośmiu edycjach do konkursu zostało zgłoszonych około 700 produktów, z czego 127 zostało nagrodzonych. Wśród nich są zarówno znane produkty marki Ciechan czy Krokus, jak i lokalne wyroby typu sójka mazowiecka, zurażyna kurpśoska, półgęsek staropolski, miody, chleby, ciasto pagórki mazowieckie, krupnik kurpiowski i wiele innych. Celem jest promowanie tradycyjnych, regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych wytwarzanych na Mazowszu – zarówno przez przedsiębiorców, jak i przez indywidualnych wytwórców, koła gospodyń wiejskich, stowarzyszenia, gospodarstwa agroturystyczne itp.
Idea Europejskiej Sieci Dziedzictwa Kulinarnego powstała w szwedzkiej Skanii i na duńskiej wyspie Bornholm w 1995 r., która spotkała się z dużym zainteresowaniem wielu regionów europejskich dbających o to, by oferować mieszkańcom oraz turystom regionalną żywność. Aktualnie sieć zrzesza dwadzieścia pięć regionów europejskich, których głównym celem jest promocja regionalnej żywności opartej na lokalnych zasobach surowców. W obrębie regionów członkowskich istnieje regionalna sieć zrzeszająca producentów, przetwórców oraz dystrybutorów regionalnej żywności.
Laur Marszałka - Wybrano najlepsze produkty regionalne
Zobacz również
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |