Długi Krajowego Funduszu Drogowego wynoszą ok. 41 mld zł. Sejm przyjął przepisy umożliwiające ich spłatę poprzez zaciąganie kolejnych zobowiązań.
Sejm znowelizował ustawy: o autostradach płatnych, o Krajowym Funduszu Drogowym i o drogach publicznych.
Głównym celem nowelizacji jest restrukturyzacja długu Krajowego Funduszu Drogowego. Nowe przepisy mają pomóc w zwiększeniu płynności finansowej funduszu.
Obecnie zobowiązania Funduszu wynoszą ok. 41 mld zł. Fundusz jest finansowany jest m.in. z opłaty paliwowej, zobowiązań zaciągniętych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Funduszu (kredyty, pożyczki, obligacje).
Środki do KFD wpływają również z Generalnej Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (płatności operatorów autostrad płatnych, opłat za dokumentacje przetargowe i opłaty za przejazdy autostradami, gdy opłaty pobiera GDDKiA).
Coraz więcej dróg w viaTOLL. Kolejne 160 km w systemie
Po wejściu w życie zmian w przepisach Krajowy Fundusz Drogowy będzie mógł spłacić dotychczasowe zobowiązania przy pomocy nowych kredytów i pożyczek bądź emisję papierów dłużnych przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Wszystko za sprawą możliwości uzyskania poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa.
KFD będzie miał możliwość dowolnego dysponowania środkami przekazywanymi z opłat elektronicznych. Obecnie pieniądze przekazywane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przekazywane są z określeniem ich przeznaczenia. Zmiana umożliwi wykorzystanie środków na bieżące potrzeby.
Krajowy Fundusz Drogowy będzie gromadzić środki finansowe na przygotowanie, wdrożenie, budowę lub eksploatację systemów poboru opłat, uzyskane za przejazdy autostradami oraz przejazdy po drogach krajowych zespołu pojazdów, obejmującego przyczepę lub naczepę o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.
Teraz projekt zmian trafi do Senatu.
Krajowy Fundusz Drogowy spłaci swoje długi zaciągając kolejne zobowiązania
Zobacz również
Coraz więcej dróg w viaTOLL. Kolejne 160 km w systemie [WIDEO]
Drogi krajowe będą płatne?
Wstrzymanie środków na budowę dróg - Komunikat MTBiGM i MRR
„Genialny” pomysł GDDKiA: Tiry w Ostrołęce przez most Madalińskiego i Stare Miasto
Premie za budowę autostrady A2: „Skandal większy, niż premia dla Kaplera za Stadion Narodowy”
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |