Salony kosmetyczne, podmioty medyczne, hotele, zakłady pracy czy obiekty związane z żywieniem kontrolowane były w 2021 roku przez ostrołęcki sanepid. Nie brakowało uchybień, za które karano mandatami. W związku z COVID-19 wydano 9 decyzji administracyjnych o ukaranie na łączną kwotę 51 tysięcy złotych. Zaglądamy do raportu końcowego, nad którym w czwartek głosować będzie rada miasta.
Reżim sanitarny. 9 decyzji na 51 tys. zł
Jak wynika z raportu, wykonano 412 kontroli w zakresie przestrzegania obostrzeń w reżimie sanitarnym spowodowanym pandemią choroby COVD-19 u przedsiębiorców, nałożono 60 mandatów. Otrzymano 214 notatek policyjnych dotyczących nieprzestrzegania obostrzeń i złamania kwarantanny i izolacji. Wydano 9 decyzji administracyjnych o ukaranie na kwotę łączną 51,000 zł.
Podmioty lecznicze pod lupą
Wykonano łącznie 4 kontrole sanitarne podmiotów działalności leczniczych (2 kontrole w Mazowieckim Szpitalu Specjalistycznym w Ostrołęce i 2 kontrole gabinetów stomatologicznych). Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostrołęce w razie stwierdzenia nieprawidłowości wydaje decyzje administracyjne nakazowe i finansowe, lecz w tych przypadkach nie stwierdzono poważniejszych zaniedbań w zakresie spełnienia wymagań higienicznych.
- Jedna z kontroli sanitarnych w Mazowieckim Szpitalu Specjalistycznym w Ostrołęce związana była z dochodzeniem epidemiologicznym w ognisku szpitalnym na oddziale Anestezjologii i Instensywnej Terapii o etiologii Acinetobacter baumanii - poinformowano.
Mandat dla salonu tatuażu
Pod lupą sanepidu znalazły się także salony: fryzjerskie, kosmetyczne, odnowy biologicznej czy tatuażu. W dokumencie PPIS czytamy:
W 2021 r. skontrolowano 7 zakładów świadczących usługi fryzjerskie, 6 gabinetów kosmetycznych, 2 zakłady fryzjersko-kosmetyczne, 10 odnowy biologicznej oraz 3 tatuażu. Stan sanitarny skontrolowanych zakładów fryzjerskich i kosmetycznych istniejących na terenie m. Ostrołęka oceniono jako dobry, częściowo dostateczny. Podczas kontroli prowadzony był często instruktaż w zakresie dezynfekcji i sterylizacji sprzętu fryzjerskiego i kosmetycznego. Kontrole przeprowadzane w związku z pandemią COVID nie wykazały nieprawidłowości.
- Zły stan sanitarny w obiekcie, w którym świadczone były usługi tatuażu nałożono mandat karny – 500 zł. W 2021 r. wystosowano 3 wystąpienia pokontrolne na uchybienia natury technicznej, które zostały usunięte - poinformował inspektor.
Kontrole hoteli
Pod nadzorem Powiatowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej znajduje się 11 obiektów hotelarskich - hotele i inne obiekty, w których świadczone są usługi hotelarskie.
- W roku 2021 skontrolowano 9 obiektów stanowiących ogólnodostępną bazę noclegową utrzymane były w dobrym stanie sanitarnym. W obiektach tych podczas kontroli sanitarnych zwracano szczególną uwagę na postępowanie z bielizną czystą i brudną. Pościel czysta przechowywana była w magazynach bielizny czystej, brudna zaś prana w pralniach lub we własnym zakresie. Pracownicy zatrudnieni w tych obiektach posiadali aktualną dokumentację zdrowotną. Obiekty są zaopatrzone w dostateczny zapas środków dezynfekcyjnych i czystościowych. W wyniku kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi w ramach kontroli wewnętrznej dokonano kontroli jakości wody ciepłej w kierunku legionelli sp. w 4 obiektach stanowiących bazę noclegową. Zgodnie ze sprawozdaniami z badań wody nie wykryto bakterii Legionella sp. w instalacji wody ciepłej. Po wprowadzeniu stanu epidemii dokonywano sprawdzania przestrzegania ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii - wskazano w raporcie.
Co w zakładach pracy?
Przeprowadzono 75 kontroli w 56 zakładach pracy podczas wizytacji kontrolowano warunki zdrowotne środowiska pracy z uwzględnieniem oceny i analizy zagrożeń stwarzanych przez czynniki szkodliwe dla zdrowia i/lub uciążliwe mogące występować w środowisku pracy. W wyniku przeprowadzonych działań wydano 15 decyzji nakazujących, wykonanie 85 zaleceń pokontrolnych.
Najczęściej występujące uchybienia to:
- zły stan sanitarno-techniczny pomieszczeń pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych (10),
- brak aktualnych badań czynników szkodliwych na stanowiskach pracy (5),
- brak lub nieaktualna ocena ryzyka zawodowego (6),
- brak osoby przeszkolonej i wyznaczonej do udzielania pierwszej pomocy (7),
- brak rejestru wypadków na stanowiskach pracy (5).
W roku 2021 wydano 1 decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej. Jako chorobę zawodową uznano: choroby zakaźne lub pasożytnicze albo ich następstwa ( borelioza) – 1. Pozostałe postępowania zakończyły się wydaniem decyzji o braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej.
Obiekty żywienia
W 2021 roku w ewidencji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego na terenie miasta Ostrołęki znajdowało się 766 obiektów żywności, żywienia i przedmiotów użytku oraz miejsc obrotu kosmetykami, w tym:
- 35 zakładów produkcji żywności,
- 411 zakładów obrotu żywnością, wśród których najliczniejszą grupę stanowią sklepy spożywcze,
- 167 zakładów żywienia zbiorowego otwartego,
- 58 zakładów żywienia zbiorowego zamkniętego,
- 34 firmy przewożące środki spożywcze,
- 4 wytwórnie opakowań do żywności,
- 33 obiektów obrotu materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością,
- 23 obiektów obrotu kosmetykami oraz 1 zakład konfekcjonujący kosmetyki,
Przeprowadzono 196 kontroli. W wyniku przeprowadzonych kontroli wydano 12 decyzji administracyjnych zobowiązujących właścicieli do poprawy stanu technicznego i 66 decyzji płatniczych. Za stwierdzane w czasie kontroli uchybienia z zakresu bieżącego stanu sanitarnego nałożono 6 mandatów karnych na kwotę 1200 zł. tj.:
- 2 mandaty w grupie „Zakłady żywienia zbiorowego typu otwartego”,
- 1 mandat w grupie „Sklepy spożywcze”,
- 3 mandaty w grupie „Inne obiekty obrotu żywnością”.
Do uchybień, za które nakładano mandaty karne należały:
- brak porządku i czystości w pomieszczeniach, w których prowadzona była produkcja lub sprzedaż środków spożywczych,
- sprzedaż środków spożywczych po upływie terminów przydatności,
- brak identyfikowalności oferowanych do sprzedaży środków spożywczych.
- Część uchybień sanitarnych w obiektach żywnościowo-żywieniowych wynika w dalszym ciągu z niewiedzy osób rozpoczynających i prowadzących działalność w zakresie obrotu i produkcji żywności. W związku z powyższym należy dążyć do wzrostu świadomości przedsiębiorców w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa produkowanej lub wprowadzanej do obrotu żywności. Bardzo ważna jest współpraca przedsiębiorców sektora spożywczego z przedstawicielami Państwowej Inspekcji Sanitarnej w rozwiązywaniu problemów, co często stanowi czynnik mobilizujący do poprawy stanu sanitarnego obiektów i polepszenia jakości żywności - poinformował PPIS.