Internetowe Konto Pacjenta w niecałe 4 lata od uruchomienia zyskało już 17 mln użytkowników. To bezpieczny i wygodny sposób, by otrzymać e-receptę lub e-skierowanie, sprawdzić historię leczenia, wybrać lekarza czy złożyć zamówienie na EKUZ.
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to bezpłatny portal Ministerstwa Zdrowia. Ma już prawie 4 lata. Niedługo będzie obchodzić swoje kolejne urodziny, bo zostało uruchomione w maju 2019 r. Przez ten czas udało mu się przekonać do siebie ponad 17 mln użytkowników. Co więcej, z badania „e-Usługi w ochronie zdrowia”, przeprowadzonego w listopadzie 2022 przez fundację My Pacjenci, wynika, że IKP zna już 94% Polaków. Warte podkreślenia jest to, że blisko 81% osób ocenia je w badaniu dobrze oraz bardzo dobrze.
Garść statystyk
IKP posiada już ponad 44% populacji w Polsce. Jest bardziej popularne wśród kobiet, bo ich udział w założonych kontach to prawie 53%. Najwięcej kont aktywowały osoby w wieku 35-44 lata. Dla tej grupy liczba kont to aż 3,34 mln. Najaktywniejszym regionem jeśli chodzi o powszechność posiadania Internetowego Konta Pacjenta jest województwo mazowieckie. Aktywowano tutaj ponad 2,7 mln kont, co daje prawie 50% osób używających IKP względem populacji tego regionu.
Internetowe Konto Pacjenta to:
- ponad 250 mln wystawionych e-recept
- blisko 119 mln wystawionych e-skierowań
- 103,6 mln elektronicznych dokumentów medycznych
- 515,6 mln zgłoszonych zdarzeń medycznych.
Internetowe Konto Pacjenta ma każdy, kto ma PESEL. Wystarczy tylko się zalogować i można już zacząć korzystać.
Dzięki Internetowemu Kontu Pacjenta (IKP) można załatwić wiele spraw związanych ze zdrowiem. Zrobisz to:
- szybko
- wygodnie
- bezpiecznie
- bez wychodzenia z domu.
Znajdziesz na nim m.in.:
- e-recepty (z informacją o refundacji i sposobie ich dawkowania oraz możliwością zamawiania e-recept na leki, które stale bierzesz)
- e-skierowania (na leczenie specjalistyczne, badania, do sanatorium)
- e-zwolnienia
- informację o lekach (możesz sprawdzić każdy lek dopuszczony do obrotu w Polsce)
- listę Twoich wyrobów medycznych zrefundowanych przez NFZ
- formularz zmiany lekarza/pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki zdrowotnej
- wniosek o wydanie EKUZ – Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego
- historię
- historię Twoich wizyt w przychodni/u lekarza oraz innych zdarzeń medycznych, również finansowanych prywatnie
- elektroniczną dokumentację medyczną (EDM) np. wyniki badań np. wyniki i opisy badań, diagnozy lekarzy, wypis ze szpitala, dokumenty z SOR, o ile lekarz lub placówka umieścili ją w systemie.
- Unijny Certyfikat COVID (UCC).
- informację o wysokości opłaconych składek.
Jako rodzic, który zgłosił dziecko do ZUS, masz dostęp do jego Internetowego Konta Pacjenta. Możesz upoważnić kogoś do wglądu do konta lub odebrania i zrealizowania Twojej e-recepty.