W piątek, 21 marca, w Muzeum Żołnierzy Wyklętych odbyła się konferencja naukowa pod hasłem „Nauczyciel w przedwojennej Polsce”. Wydarzenie, choć skierowane przede wszystkim do pracowników oświaty, miało charakter otwarty – mogli wziąć w nim udział wszyscy zainteresowani tematyką historii edukacji i roli nauczyciela w okresie II Rzeczypospolitej.
Centralnym punktem konferencji był wykład prof. Piotra Gołdyna, autora książki „Życie codzienne nauczycieli w II Rzeczypospolitej”. Profesor w niezwykle zajmujący sposób przybliżył uczestnikom realia pracy nauczyciela w międzywojniu. Opowiadał o codziennych wyzwaniach, z jakimi mierzyli się pedagodzy, oraz o funkcjonowaniu systemu oświaty w Polsce odzyskanej po zaborach – państwie wielonarodowościowym, wielowyznaniowym, naznaczonym silnymi podziałami politycznymi.
Uczestnicy konferencji mogli także wysłuchać wystąpienia Michała Ostapiuka, kierownika działu naukowo-wydawniczego Muzeum Żołnierzy Wyklętych, który poruszył temat trudnych rozmów o historii z młodzieżą. Szczególną uwagę poświęcił zagadnieniu Żołnierzy Wyklętych i wyzwaniom, jakie niesie ze sobą przekazywanie tej wiedzy w sposób zrównoważony i zrozumiały.
Konferencja stała się również okazją do zaprezentowania bogatej oferty edukacyjnej muzeum. Marta Głażewska, kierownik działu edukacji, przedstawiła aktualne i planowane działania skierowane do uczniów, podkreślając rozwój edukacyjnego wymiaru działalności placówki.
Spotkanie w muzeum połączyło środowisko nauczycieli, pasjonatów historii i muzealników w inspirującej przestrzeni wymiany wiedzy i doświadczeń. Było nie tylko okazją do refleksji nad przeszłością, ale też punktem wyjścia do rozmów o przyszłości edukacji historycznej.