Infrastruktura rowerowa to bardzo ważny element każdego miasta. Korzystając z przysłowiowych "dwóch kółek" dbamy nie tylko o swoje zdrowie, ale również pozytywnie wpływamy na otaczające nas środowisko. W celu zbadania istniejącego stanu ścieżek rowerowych w Łomży oraz ich usprawnienia Urząd Miejski przeprowadził inwentaryzację. Jej efektem było powstanie dokumentu pt. "Program Rowerowy 2016-2018".
Dokument zawiera wytyczne dotyczące projektowania nowej infrastruktury rowerowej oraz plan działań mający na celu poprawę jakości, bezpieczeństwa i spójności ścieżek rowerowych w mieście. Opracowane zostały w nim również ogólne informacje dotyczące działania systemów roweru miejskiego w różnych miastach Polski oraz szacunkowy koszt wdrożenia dla Łomży. - Powstały Program to odpowiedź na zapotrzebowanie społeczne, jakim jest stworzenie warunków dla bezpiecznego ruchu rowerowego w mieście – tłumaczy zastępca Prezydenta Łomży Andrzej Garlicki.
W "Programie Rowerowym 2016-2018" zostało wskazanych 9 punktów, które wymagają najpilniejszych prac. Wynika to z obserwacji, jak również zgłoszeń, które Miasto otrzymywało od mieszkańców. Szacunkowy koszt wszystkich działań ma wynieść 254 970,00zł. Usprawnienia będą realizowane w ramach dostępnych środków.
Punkty, o których mowa to:
- Wojska Polskiego - odcinek od ul. Włókienniczej do ul. Tkackiej - roboty drogowe zaplanowano na 2016 r. w ramach "Program Remontów Ulic i Chodników";
- Poznańska – odc. od Al. Piłsudskiego do ul. Cieślewskiego (rondo Gontarskiego) – oznakowanie oraz lokalne poszerzenia chodników; poszerzenie chodnika z 2 m na 3 m na odcinku od Ronda Gontarskiego do Al. Piłsudskiego;
- Al. Piłsudskiego – odc. od Spokojnej do Poznańskiej - oznakowanie ścieżki oraz zmiana oznakowania na wlotach ronda oraz lokalne poszerzenia chodników; poszerzenie chodnika na całym odcinku do szerokości 3 m;
- skrzyżowanie Poznańska/Akademicka – wykonać przejazd rowerowy przez skrzyżowanie z sygnalizacją (przez wlot ul. Akademickiej) – oznakowanie pionowe i poziome oraz zmiana tarcz sygnalizatorów (wymagana koordynacja z przebudową linii energetycznej SN); poszerzenie chodnika na odcinku do PWSiP do szerokości 3 m wraz z oznakowaniem pionowym;
- skrzyżowanie Al. Legionów / Piłsudskiego – oznakowanie pionowe i poziome oraz zmiana tarcz sygnalizatorów wraz z poszerzeniem istniejącego chodnika na odcinku ok. 300 m (od. Al. Legionów do ul. Raganowicza);
- Zawadzka – odcinek od ulicy Piłsudskiego do Prusa – oznakowanie poziome przejazdu dla rowerzystów; poszerzenie chodnika do szerokości 4 m na odcinku ok. 230 m i wyznaczenie ścieżki rowerowej (połączenie z istniejącą ścieżką w ul. Zawadzkiej);
- brak ciągłości ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Sikorskiego na skrzyżowaniu z Al. Legionów – do uwzględnienia w projekcie skrzyżowania Al. Legionów/Sikorskiego;
- Al. Piłsudskiego/Konstytucji 3-go Maja – oznakowanie pionowe i poziome oraz zmiana tarcz sygnalizatorów; miejscowe poszerzenie chodnika, a także połączenie ścieżek rowerowych poprzez wyznaczenie przejazdu dla rowerów (obok przejścia);
- Al. Piłsudskiego/Akademicka – oznakowanie ścieżki oraz zmiana oznakowania na wlotach ronda, a także lokalne poszerzenia chodników, połączenie istniejących ścieżek rowerowych poprzez wyznaczenie 2 przejazdów dla rowerzystów przez Al. Piłsudskiego
"Program Rowerowy 2016-2018" należy traktować jako dokument wstępny wskazujący możliwe kierunki działań oraz sposoby ich realizacji. Wskazuje zainwentaryzowany stan obecny, możliwości poprawy jakości i spójności infrastruktury, ale też sugeruje działania społeczne, tj. promowanie i zachęcanie do innego sposobu myślenia o transporcie miejskim. - Oprócz ścieżek myślimy o stojakach do parkowania rowerów. Na bazie tegorocznych doświadczeń planujemy również rozbudowę bazy systemu wynajmu rowerów – podsumowuje Andrzej Garlicki.
W Łomży jest obecnie 27,4 km ścieżek rowerowych. Dodatkowo ok. 22 km ujętych zostało w planach modernizacji i rozbudowy ulic.
Inwentaryzacja ścieżek rowerowych w Łomży
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |