Jeden z kluczowych elementów projektu ustawy dotyczy przekształcenia Inspekcji Transportu Drogowego w służbę mundurową, z równorzędnym statusem co inne służby kontrolne. Owa metamorfoza umożliwi ITD działanie całodobowe, przez siedem dni w tygodniu. Minister podkreśla, że głównym celem tej modyfikacji jest skuteczniejsze zwalczanie nieuczciwej konkurencji w branży transportowej oraz eliminacja bezprawnych działań niektórych przewoźników.
Rozszerzenie zakresu działań Inspekcji Transportu Drogowego
Obecny projekt ustawy zapowiada nie tylko przekształcenie ITD w służbę mundurową, ale także rozszerzenie zakresu jej działań. Zmiany umożliwią Głównemu Inspektorowi delegowanie zadań na teren całego kraju, co pozwoli na szybszą i skuteczniejszą reakcję na lokalne problemy związane z ruchem samochodów ciężarowych. Minister Gajadhur zapewnia, że reformy te wynikają z potrzeby elastycznego dysponowania funkcjonariuszami i prowadzenia nawet całodobowych akcji kontrolnych. To również odpowiedź na postulaty polskich firm transportowych, które zgłaszały potrzebę efektywnego monitorowania konkurencji i reagowania na nieprawidłowości w transporcie drogowym.
Radykalna reorganizacja i jednolity budżet
Zgodnie z przepisami ustawy, wojewódzcy inspektorzy transportu drogowego przejdą pod bezpośrednią kontrolę Głównego Inspektora Transportu Drogowego, wyłączając ich spod struktur administracji zespolonej. Planowane jest także utworzenie jednego budżetu dla całej ITD, co ma zapewnić przejrzyste zarządzanie finansami. Jednolity budżet umożliwi efektywniejsze alokowanie środków, a jednocześnie pozwoli na skuteczniejsze monitorowanie ich wykorzystania.
Wspólna odpowiedzialność i dialog z branżą
Rząd podkreśla, że wprowadzone zmiany są rezultatem dialogu z przedstawicielami branży transportowej. Minister Infrastruktury, Alvin Gajadhur informuje, że planowane są konsultacje z przedstawicielami firm transportowych w celu skonsolidowania działań ITD z rzeczywistymi potrzebami branży. Ma to na celu stworzenie bardziej efektywnego systemu kontroli i nadzoru, w którym ujęte będą zarówno interesy przewoźników i innych firm logistycznych, jak i cele ITD.
Nowa era Inspekcji Transportu Drogowego
Prezentowany projekt ustawy to przełomowy moment w historii Inspekcji Transportu Drogowego. To pierwsza znacząca inicjatywa reformy od 2011, kiedy to wprowadzono istotne zmiany w uprawnieniach inspektorów ITD. Teraz, Minister Infrastruktury, Alvin Gajadhur, stawia sobie za cel dostosowanie funkcjonowania ITD do współczesnych wymogów i wyzwań związanych z dynamicznym rozwojem sektora transportu drogowego. Oczekuje się, że planowane zmiany przyczynią się do jeszcze skuteczniejszej ochrony interesów branży transportowej, jednocześnie zwiększając efektywność działań służby ITD.
Materiał zewnętrzny.